A gyermekek táplálása iskolakezdés idején

Az iskolakezdés gördülékenysége leginkább az agy és az idegrendszer teljesítményén múlik, amit a táplálással támogathatunk meg.

Nyugodt figyelem, stabil idegrendszer – helyes táplálással
A rutinosabb szülők már tudják, hogy az iskolakezdés sokszorosan túlmutat azon, hogy be kell szereznünk a gyermek tanszereit. Gördülékenysége, a tapasztalatok szerint, leginkább az agy és az idegrendszer teljesítményén múlik.

A rutinosabb szülők már tudják, hogy az iskolakezdés sokszorosan túlmutat azon, hogy be kell szereznünk a gyermek tanszereit, könyveit, füzeteit, vagy a megfelelő méretű új ruhákat, és be kell fizetni az ebédet vagy a sportkört. Az iskolakezdés gördülékenysége a tapasztalatok szerint leginkább az agy és az idegrendszer teljesítményén múlik, ami pedig a helyes bánásmód, a kiegyensúlyozott lelkiállapot, és mindezek alapja, a helyes táplálás eredménye.

Az embernek először nyelvét kell kontrollálnia, és a kívánatos, de egészségtelen táplálékok helyett meg kell tanítania a nyelvnek, hogy az egészséges, finom ételeket élvezze. Ez nagyon nehéz, hiszen az ízfokozók, a túlzott só vagy cukormennyiség elnyomhatja ízérzékelésünket.

„Ha valaki rendületlenül szeretne haladni az önmegvalósítás útján, meg kell próbálnia uralkodnia az anyagi érzékek ösztönzésén, melyek nem mások, mint a beszéd, a düh, az elme, a gyomor, a nemi szervek és a nyelv késztetése”. – Bhagavad-gítá 5.23., magy.

A Magyar Gyermekorvosok Társaságának még tavasszal végzett kutatása szerint, a hazánkban élő gyermekek a megengedett sómennyiség négyszeresét fogyasztják el naponta, ami nagyon káros lehet a kisgyermekek számára. Ha a fiatalok helyes táplálásáról iránymutatást szeretnénk kapni, a legjobb, ha az Áyurvéda tudományához és a szentírásokban lefektetett több ezer éves tanokhoz fordulunk.

A gyermek agyának, képességeinek legjava bontakozik ki iskoláskorban. A felnőttoktatás már csak erre épül rá, a kompetenciák most fejlődnek. Ilyenkor tanulja meg az ifjú az alapvető ismereteket és fejlődik ki egyéni érdeklődésük is, amit a szülők a legjobban a megfelelő táplálással segíthetnek elő.
Ez az időszak leginkább az elme és értelem teljesítménye. Fel kell fogni az anyagot, el kell fogadni az utasításokat, bele kell törődni az irányításba, koncentrálni és teljesíteni kell.
Nagyon fontos ezért, hogy a gyermek iskolakezdését megkönnyítsük. Figyeljünk táplálkozására!

Ennek alappillérei:
1. A gyermek ne legyen éhes vagy szomjas a tanórák ideje alatt.
Nyáron elcsúszhat a gyermek reggeli vagy ebédideje és bármikor lehet nassolni. Az iskolában a szünetekre kell szorítkozni. Ehhez olyan ételekre van szükség, aminek feldolgozása és tápanyagtartalma kitart akár több óra hosszáig is.

„Meg kell értenünk, hogy tápláló ételek készítéséhez egyedül gabonára, ghíre, joghurtra és tejre van szükségünk.” – Caitanya Caritámrita, Madhya-lílá 4.93., magy.

Az ilyen ételek a tejtermékek, – főként fehérje tartalmuk miatt, de A-vitamin tartalmuk és zsírtartalmuk is jelentős – a joghurt, ami már egyfajta érlelt tejkészítmény. A ghí, ami a legtisztább zsiradék. A legfontosabb, az egész táplálkozás alapja pedig a gabona, amely serkenti a gyomor tüzét, és a teltség érzetet adja. A gabona a legtisztább és legnemesebb ételek egyike. Az ismert búza mellett fontos a rozs, az árpa, a köles, és természetesen a rizs is.

A megfelelően tápláló étel az, amely kellően lédús, vitaminokban gazdag és az alkotóelemek egyensúlyban vannak benne. Az ilyen kedvező, úgynevezett jóság minőségében lévő ételeket a Bhagavad-gítá így határozza meg:

„A jóság minőségében élők olyan ételeket kedvelnek, amelyek meghosszabbítják az életet, megtisztítják az ember létét, erőt, egészséget, boldogságot és elégedettséget adnak. Az ilyen ételek lédúsak, zsírosak, táplálóak, és örömmel töltik el a szívet.” – 17. 8.

2. A gyermek agya számára serkentő ételeket adjunk.
A nehéz zsíros koszt vagy a görcsösen túl sovány étrend nem ad elég kalóriát és energiát az agy számára – tompíthatja gondolkodást. A cukrok és szénhidrátok – ha csak nincs orvosi ellenjavallat – nagyon fontosak a gyermek agya számára. Ezt nem muszáj csokoládéból megszerezni – sőt! A gyümölcsök, aszalt gyümölcsök, teljeskiőrlésű zsemlék, egyéb pékáruk és rostos kekszek is kiválóak lehetnek tízóraira.

„ Amikor Krisna és Balaráma egész nap az erdőben voltak, Yasodá mama édességet, gyümölcsöt, joghurttal kevert rizst küldött Nekik.”Krisna-könyv, 20. fejezet.

Kiváló példa ez az idézet a táplálásra. Yasodá anya, Krisna és Balaráma számára édességet küld és gyümölcsöt is ad. Mindkettőt cukor-, és energiatartalma miatt tarják fontosnak a szülők.
Egyes gyermekek nagyon „rákaphatnak” az édességre és előfordulhat, hogy időszakosan semmi mást nem esznek, csak finomságokat. Ilyenkor fontos a következetesség. Az édességet akkor adja a szülő, ha a gyermek a tápláló ételt is elfogyasztotta. Néhány hétig ez a jelenség nem okoz gondot, tartósan azonban megemeli a vércukorszintet és eltorzítja az ízérzést. Ha a gyermek jó példát lát, akkor könnyen elsajátítja, hogy minden délelőtt, vagy a déli órákban, amikor legerősebb a gyomor tüze, fogyasszon nyers, friss gyümölcsöket. Ezek fedezik a cukorigényét.

3. A gyermek belső lelki nyugalmát támogató ételeket készítsünk neki.
A szénhidrátok mellett elegendő fehérjére és vitaminra is szükség van, ezért minden nap érdemes kevés nyers, mosott gyümölcsöt, salátát illetve fehérjetartalmú ételeket adnunk a lurkóknak. A nyers zöldek fogyasztása ráadásul inkább délelőtt javasolt. Fehérjeadók a tejtermékek, illetve az olajos magvak, amelyekből minden napra csomagolhatunk egy félmaréknyit, változatosan.

Hogyha a gyermek teste az iskolakezdés idején megfelelő táplálásban részesül, akkor az idegrendszer és az agy elegendő energiát kap majd ahhoz, hogy átvészelje ezt az egyébként megterhelő időszakot. Könnyebben beindul a tanulás, az odafigyelés, a koncentráció és nagyobb fokú a türelem. Fontos, hogy az arany középutat válasszuk a táplálásban, mert a sok cukor, méz vagy fehérliszt, illetve zsír és fűszer túlpörgeti a szervezetet, így a padban ülés borzalmasan nehéz lehet a lurkók számára.

Adjunk friss, tápanyag dús, de nem feleslegesen hizlaló vagy nehéz ételeket a gyerekeknek. Próbáljuk kerülni a tartósított termékeket, az előre csomagolt, bolti élelmiszereket, igyekezünk minden nap sütni, főzni egy keveset. Nagyon fontos, hogy az elme nyugodt legyen, a gyermek türelmesnek érezze magát. Ehhez elengedhetetlen, hogy lelki ételt fogyasszunk.
A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, azok a gyermekek, akik kevéssé pörgető, nyugodt légkörben készült, ízletes ételeket fogyasztanak, jóval kiegyensúlyozottabbak, higgadtabbak. Fontos, hogy ezeket az ételeket a hívők felajánlják Istennek különböző imák segítségével. A felajánlott étel megszenteltté válik, amelyet innentől praszádamnak neveznek. A praszádam a legmegfelelőbb táplálék az iskolapadban ülők számára.

„ Tejből száz és száz tápláló étel készíthető, de senki sem ismeri ennek a tudományát. (…) A civilizált ember ismeri annak művészetét, hogyan kell tejből tápláló ételeket készíteni.” – Az önmegvalósítás tudománya, 1. fej., 2.