Téli kincsünk, a csipkebogyó

A csipkebogyó a legfinomabb immunerősítő, legnagyobb erőssége hatalmas C-vitamin tartalma.

A csipkebogyó a legveszélytelenebb gyógynövény, amely a természetben terem. A tél végére vitamintartalékaink kimerülnek, szervezetünk elfárad, az immunrendszer legyengül és könnyebben megbetegszünk: kedvetlenség, fáradtság jelentkezhet ekkor. A csipkebogyó az őszi erdő kincse, amit azonban kiválóan raktározhatunk télre. Azok, akik szakavatott gyógynövénygyűjtők, maguk is szedhetnek belőle, ám aki elmulasztotta, vagy nem bízik magában e téren, fitotékákban és bioboltokban szinte egész évben találhat belőle.

A csipkebogyó titka a jó szedés és tárolás. Leszedni megfelelő holdállásnál, ún. termésnapon, fogyó hold idején, üvegbe tölteni növő holdkor célszerű. Sose tegyük nejlon-zacskóba vagy műanyag tárolókba, hagyjuk papírban, esetleg üvegben raktározzuk. Ha utóbbit válasszuk is, helyezzünk egy kis darab steril vattát vagy papírt üvegébe, hogy a kicsapódó nedvességet ez felszívja.

Csipkebogyó

A csipkebogyó a legfinomabb immunerősítő, legnagyobb erőssége hatalmas C-vitamin tartalma, ami azonban igen sérülékeny. A teáját éppen ezért főzés nélkül, áztatással állítjuk elő, a lekvárok (hecsedli) és krémek belőle már mindössze rosttartalmát őrzik. Kisgyerekeknek főzés hiányában, ezért csak 1 – 1,5 éves kor fölött adható.
A testhő erős megemelkedésére is elbomlik C-vitamin tartalma és igen könnyen kiürül a szervezetből. Mindössze arra kell figyelnünk, hogy a szemeket gondosan átválogassuk, ne maradjon benne száraz, beteg rész, és ha magunk gyűjtöttük a növényt, ellenőrizzük, nem kevertük-e össze más piros bogyós terméssel?!

A csipkebogyó teája gyermekeknek is ízletes kiegészítő ital, célszerű mézzel adni. Szinte itatja magát. Nagyon enyhe vizelethajtó, így napi folyadékmennyiségünk negyedénél azért így se fogyasszunk belőle többet. A csipkebogyó sajnos erdő széleken is egyre ritkábban felellhető értékes gyógynövényünk, amely a környezet pusztulásának hatására és levegő minőségének romlására egyre fogyatkozik. A csipkebogyóból készült szörp elég hatékony C-vitamin forrás, amennyiben préseléssel és áztatással készítik. A tea áztatása legrövidebb ideig 5 órán át, leghosszabb 8 órán keresztül történik, langyos vízzel, majd leszűrjük. A szörp áztatásához 2X24 órára van szükségünk, az első nap után a növényt ki kel préselni, az első levet a másodikhoz félretenni. Az ízesítés mindig utólag történik.

A néphagyomány szerint a csipkebogyóból süteményeket is készíthetünk. Leggyakrabban valamilyen kelt-tésztás vagy piskótás süteménybe töltik. Kiváló ízkombinációk érhetők el fahéjjal, dióval és mandulával. Kedvelt egyszerű édesség, ha puhára főtt almához, és egy éjjelen átázó csipkebogyóhoz (éppen csak ellepje a víz, és csöpögősen, nem rendesen leszűrve adjuk az almához), zabpelyhet és mézet adagolunk, fahéjjal és narancshéjjal ízesítjük, majd néhány órára hűtőbe helyezzük. Engedjük, hogy a pehely megszívja magát a nedves gyümölcsök levéből. Néhány óra elteltével apró golyókat formázunk belőle, és tálcára rakjuk. Mazsolával is díszíthetjük. Tápláló és finom édesség, amit a legkisebb gyermekek is nagy élvezettel majszolnak.

Hogyha elkészült a különleges desszert, ne feledkezzünk meg arról, hogy kitől kaptuk hozzá az alapanyagokat. Ajánljuk fel nagy tisztelettel Istennek! Nem csak a táplálék, hanem a gyógyító erő is tőle származik, ahogy a szentírások is megerősítik ezt, még a gyógynövény, a gyógyító fű is az Úr Maga:
„Ám Én vagyok a szertartás, az áldozat, az ősatyáknak szóló felajánlás, a gyógyító fű és a transzcendentális mantra. Én vagyok a vaj, a tűz és a felajánlás is.” – Bhagavad-gítá, 9.16.

Fodor Kata

  • Mit kell tudni a Bhagavad-gítáról? (1)