Védekezés a téli hideg ellen Ájurvédával

A test melegen tartásához érdemes megszívlelni néhány tanácsot. Az Ájurvéda tudománya ebben is segíthet nekünk.

Az Ájurvéda tudománya, amely az élet tudománya, az életmódbeli és az élettani hibák, problémák kijavításnak tudása, nem csak betegségek ellen ad számtalan hasznos eszközt és gyógymódot, hanem a közérzet javítására, így a téli hideg ellen is hasznos módszerekkel védekezhetünk általa.

Az Ájurvéda alapvetően a dósákkal, vagyis az elemi erőkkel és jellegzetességekkel dolgozik szervezetünkben. Ezek a jellegzetességek, hatások, amelyek megfelelnek a három kötőerőnek, a tudatlanság, szenvedély és jóság kötőerejének, és leginkább a nyugodt-lomha (kapha, tamasz), élénk-szenvedélyes (pitta, radzsasz) kiegyensúlyozott-tudálékos (váta, szattva) tulajdonságokkal jellemezhetők, a természetben is fellelhetők.

Chili

A téli időjárásra pl. leginkább a kapha, a nyomott, hideg, nedves, elnehezedő, olykor pedig a hideg száraz, váta időjárás a jellemző. Ilyenkor ezek a hatások az emberek szervezetében és alaphangulatában, de egészségügyi vonatkozásban is megjelennek. A legjobb, ha ebben az időszakban melegítő hatású fűszerekkel és helyes táplálkozással ellensúlyozzuk ezeket a hatásokat. A kiszáradás ellen a szervezetünknek nem csak vízre, hanem növényi zsírokra, olajokra is szüksége van, a hideget pedig hatékonyan ellensúlyozhatjuk a melegítő mézzel, fahéjjal, vagy pl. gyömbérrel, ami először fűt, majd később hűt és optimális a gyomor karbantartására. De hatékonyak a zöldfűszerek is, így pl. a bazsalikom, amely élénkíti a gyomor tüzét.

A szervezetet emésztésünkön keresztül hűtik pl. a tejtermékek, leginkább talán a joghurt, így ezek fogyasztása a téli időszakban kevésbé javasolt. Táplálnak azonban a gabonák, és a párolt, illetve főtt zöldségek, a gyümölcsök egy jó része pl. a banán, a datolya, füge, és ilyenkor megengedhetők akár a cukrosabb kompótok is, valamint az édességek. Nagy mennyiségben azonban ezek könnyen lerakódnak, a téli időben ugyanis természetes módon védekezünk a környezeti hatások ellen, és raktározunk minden felesleget.

A test melegen tartásához érdemes megszívlelni néhány tanácsot: A test nagyon gyorsan kihűl, ha a fej nem fedett, a hőleadás akár 80 %-át is elvégezhetjük a koponyán keresztül. A másik ilyen terület a lábfej, amely pedig nagyon könnyen áthűl, ha elégtelen a keringés vagy szoros, merev a lábbeli. Ezért még télen is érdemes mértékkel, ha nem is a szabadban, de legalább a szobában mozogni, sportolni. A hőleadás harmadik és sokak szerint legfontosabb központja a mellkas gyomorszáj fölötti szakasza, vagyis a szegycsont, amelyet jól védhetünk sálakkal, kendőkkel. A sálak és a torok elfedése pedig a fülgyulladástól is megkímélhetik az embert. A hő fenntartásához elengedhetetlen a cukor és mindenféle zsiradék, olaj, amelyben az olajosmagvak is bővelkednek. A tél kedvelt csemegéje a dió, a mák, valamint a tökmag. Igazán sok hőt termelhet a méz, illetve bizonyos gyógyteák, pl. a hársfa. A téli időszak legtáplálóbb ételei pedig a burgonya, a répa, az alma és természetesen, a sütőtök, valamint mértékkel a káposztafélék.

Fodor Kata