Amaránt – a vega kaviár

Mielőtt bárki a szívéhez kapna, nem az ára miatt hasonlítom az amarántot a kaviárhoz, bár nem a legolcsóbb a gabonák között. Már csak azért sem, mert nem is annyira gabona, mint inkább mag és zöld növény. Levelei a spenóthoz hasonlóan fogyaszthatók főzelék, vagy leves formájában; az “álgabona” gúnynevet pedig azért kapta, mert magja – a kenyérgabonákéhoz hasonlóan – kiváló puffasztva, pirítva, pattogtatva. Készíthetünk belőle köretet, kását, krémlevest, lisztjéből (magas keményítő tartalma miatt) süthetünk kenyeret; használhatjuk bundázásra és semleges íze miatt akár süteményt is süthetünk belőle.

A disznóparéj néven is ismert növény annyira értékes, hogy szinte nem is lehet róla rosszat mondani, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a NASA felvette az űrhajósoknak összeállított élelmiszerek listájára. És ha az űrhajósoknak megfelel, nekünk jógiknak sem lehet semmi kifogásunk ellene. Sőt, a nyers mag fehérjéinek biológiai értéke magasabb még a legközismertebb fehérjeforrásénál is, ami hőkezeléssel még tovább fokozható, így nagyon hasznos lehet a vegetáriánus táplálkozás részeként.

Amaránt

Szénhidráttartalma kisebb, a fehérje-, zsír-, rost- és ásványianyag-tartalma azonban jóval nagyobb, mint a hagyományos gabonaféléké. Szakirodalmi és hazai mérési adatok szerint az amarántmag lisztje a búzalisztnél kétszer-háromszor több lizint (ez egy esszenciális aminosav, amely az izomépítésben és regenerációban fontos szerepet játszik, jó hatású érelmeszesedés ellen, és gátolja a rákos sejtek kialakulását), ötször több vasat, hétszer több kalciumot, négyszer több cinket tartalmaz, s nagy a magnéziumtartalma is (Léder, 1998, Szőcs, 1995). Nem véletlen, hogy az inkák és az aztékok már 5-6000 évvel ezelőtt is termesztették, testi és lelki erőt fokozó növénynek tartották.

Szerencsés körülmény, hogy az amarántot lisztérzékenyek is fogyaszthatják, mert fehérjéje gluténmentes, nem tartalmaz gliadint.

És hogy mi köze a kaviárhoz? Készítsd el a következő receptet, és rájössz magad is!

A megmosott amaránt magot dupla mennyiségű vízben forrald fel és kb. 20 perc alatt, kis lángon főzd puhára! Ízesíts ízlés szerint. Keverhetsz hozzá párolt zöldséget, de levesbe betétnek is kiváló.

Írta: Mudra-Nádas Linda
Forrás – Jógapont >>

  • Mit kell tudni a Bhagavad-gítáról? (1)