Égi hangok – A neten és a templomokban erős az egyházak kommunikációja

Kreatív. A kommunikációs szakma lapja. XIV. évfolyam 6. szám

Úgy tűnik, hogy bár II. János Pál pápa halála miatt a katolikus egyházra komoly médiafigyelem terelődött, a magyarországi egyházak egyelőre nem ismerték fel a modern kor adta PR – lehetőségeket, hiszen alig futtatnak kommunikációs kampányokat. Mindössze egy ponton látszik a szemlélet változása: az egyházak megjelentek a világhálón.

A vallás, bármennyire nem szeretik ezt sokan hallani, bizony áru, abban az értelemben legalábbis, hogy eszmék megismerésére próbál embereket rábírni. Elsődleges célja, hogy kommunikációs módszerekkel az általa tanítottak követésére bírjon embereket. Éppen ezért a vallások, pontosabban intézményeik, a különböző egyházak nézeteiktől függetlenül mindig is kiemelt feladatuknak tekintették az őket körülvevő világban élő hívekkel és nem hívekkel való kommunikációt. Ennek hagyományos eszközei a minden egyház esetében különböző “belső” események, az egyház által átszőtt hétköznapok és ünnepek. Ezen túlmenően azonban majd mindegyikük használja a kommunikáció “modern” eszközeit is.

Kétezer éves kommunikáció

A Magyar Katolikus Egyház (MKE) nagyszabású 2001-es kampánya óta – amelyben szinte minden szokásos ATL-médiafelületet bevetett – mintha a “babérjain ülne”. Az akkori kampány célja az evangélium terjesztése volt, de az MKE a 2001-es népszámláláskor is készített egy kampányt. Ezt a kommunikációs stratégiát egyértelműen az indokolta, hogy minél több katolikust bírjanak rá: jelezze hitét a vallásra vonatkozó népszámlálási kérdőíven,ezzel is növelve a központi költségvetésből az egyházra jutó normatíva összegét.

A kampány nem volt eredménytelen, legalábbis ami a recallt illeti: a Magyar Gallup Intézet 2001. március közepén végzett felmérése szerint a magyarok közel egynegyede (24 százaléka) emlékezett arra, hogy találkozott a katolikus egyház hirdetésével, illetve az egyházi üzenetekre felfigyelő emberek mintegy háromnegyede fel tudta idézni a katolikus egyház kampányát. Bár a metróban, illetve óriásplakátokon mostanában is szembe lehet találkozni a katolikus egyház hirdetéseivel, a négy évvel ezelőttihez hasonló intenzitású kampányra azóta nem került sor.

Bár a négy évvel ezelőtti népszámlálási kérdőív – kisebb mértékben – más egyházakat is megmozgatott, azóta a minden évben esedékes szja-felajánlási 1 százalékos kampányokat kivéve az egyházak nemigen folytatnak harsány kommunikációs tevékenységet. Olyannyira, hogy nem túlzás azt állítani: nem hívő emberként nehézséget okozhat pontosan felidézni és megfogalmazni az egyes egyházak üzeneteit, amivel persze egy szekularizált világban nem feltétlenül van probléma. Összességében az egyházak egyelőre inkább a meglévő hívek felé irányuló belső kommunikáció eszközeit – például a templomi prédikációk, saját újságok stb. – alkalmazzák.

Az Magyarországi Evangélikus Egyház (MEE) az elmúlt évben a kommunikációra (sajtó, tömegtájékoztatás, reklámanyagok) 20 millió forintot megközelítő összeget használt fel, tudta meg a Kreatív Hafenscher Károlytól, az MEE szóvivőjétől. Hafenscher szerint az evangélikus egyház üzenete elsősorban az, hogy lehet és kell emberként élni: embernek lenni küldetés, amelynek hitbeli, szociális és etikai következményei vannak. “Természetesen ennek a 2000 éves mondanivalónak a kommunikációs stratégiája is kétezer éves” – tette hozzá az MEE szóvivő-lelkésze. Az MEE strukturált belső kommunikációs rendszert tart fel, amelynek részét képezik a helyi templomokban szervezett, illetve a regionális és országos programok, a kiépített internetes honlaphálózat, továbbá saját egyházi sajtóorgánumaik (hetilap, több periodika). Idén az egyház 1 százalékos kampányaival a tévében, rádióban és különböző újságokban lehetett találkozni, míg jövőre az MEE tervei között szerepel egy óriásplakát-kampány lebonyolítása is.

“A Mazsihisz elsődleges üzenete a társadalom felé, hogy a zsidó kultúra integráns része a magyar kultúrának, és közösségünk szimbiózisban él a társadalommal. Az integrációt támogatjuk, míg az asszimilációt nem helyeseljük” – nyilatkozta Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközösségek Szövetségének (Mazsihisz) elnöke. “Eleddig kommunikációs stratégiát nem követtünk, eseti megoldásokat kerestünk a különböző kérdésekre, problémákra, hirdetendő eseményekre. Terveink között szerepel sajtótermékeink és médiamegjelenéseink összehangolása, és egy átfogó stratégia kialakítása” – tette hozzá Heisler.

Krisna villamos

A Krisna-tudatú hívők célja, hogy a társadalom széles rétegei ismerkedjenek meg a Krisna-tudattal és a védikus kultúrával, ezért adományokért cserében könyvet és újságot oszt a közösség. Az utca embere legtöbbször éppen a közösség társadalmi munkája (ételosztás) vagy a nyári szekérfesztivál során találkozhat velük. “Tevékenységünknek vannak hitéleti, lelki és szociális területei. Feltehetően az ételosztás a legfeltűnőbb tevékenységünk, évente százezer tál meleg ételt osztunk ki. Filozófiánk szerint az Istennek felajánlott ételek osztása nemcsak a rászorulók éhségét csillapítja, hanem az emberek szívét is tisztítja” – magyarázza a közösség társadalmi szerepvállalást Tasi István, az egyház képviselője.

A szervezet egyházi magazinnal és honlapjával (www.krisna.hu) népszerűsíti magát. Internetes elérhetőségén a nyitó oldalt követően rögtön az 1 százalékos szja-felajánlási időszakhoz kapcsolódó üzenet áll. Tasi szerint az év során éppen ez a legkiemelkedőbb kommunikációs kampányuk. “Tavaly százhúsz egyház közül az ötödik legnagyobb felajánlást kaptuk” – nyilatkozta Tasi. A Magyarországon egzotikusnak számító vallás idei reklámkampányának főszereplője egy indiai jellegű “négykarú” hölgy képe. “A négy kar egyházunk fő értékeit képviseli: ételosztás, ősi bölcsesség, egészséges életmód és lelki béke.

“Legalább 1 százalékkal legyen jobb a világ” szlogenjükkel akár a hatos vonalán futó, “krisnás” villamoson is lehet találkozni. 2000-ben kizárólag közterületen hirdettek, idén azonban már az országos és regionális rádiókban és televízióban is jelen vannak. “Az 1 százalékos kampányidőszakon kívül kisebb volumenű akciókat szervezünk” – fogalmazott Tasi. Ilyen volt tavaly például az “Erőszakmentes forradalom” elnevezésű kampány, amelyben az abortusz, az állatokkal szembeni kegyetlenség, az alkohol és a kábítószerek terjedése ellen emelték föl a hangjukat.

Hálóigék

A www.katolikus.hu kezdőlapja egyszerű, nem igazán dinamikus. A böngészés közben kiderül, hogy a tartalmi választék viszonylag nagy: hírek, levelezőlisták, intézmények, kronológia, liturgia, könyvtár. A weblapról egy kattintással lehet eljutni Európába, egy másikkal pedig a Vatikánba. Annak ellenére kevés az interaktivitás lehetősége, viszont az egyház reggelente e-mailben napi evangéliumot és imádságot küld térítésmentesen az érdeklődőknek.

Üdvözöljük a Magyar Zsidó Honlap oldalain! – olvasható a www.zsido.hu nyitólapján, ahol a főrabbi és az üzemeltetők köszöntőjével, illetve a pontos zsinagógiai naptárral találkozunk először. Annak ellenére, hogy a külcsín nem túl biztató, a belbecs igen tartalmas, könyvajánló, kalendárium, vicc- és receptgyűjtemény, híroldal között barangolhat az internetező. Egy valami azonban szembetűnő: a magyar zsidóság története nagyon röviden, míg a holokauszt témája leginkább csak angolul olvasható.

A magyarországi református egyház honlapja, a www.reformatus.hu első ránézésre igen zsúfolt. A nyitólapon napi ige, heti áhitat, magyar- és nagyvilági egyházi hírek, tanulmányok, pályázatok, interjúk sora szerepel, sőt a legutóbbi zsinatról készült videót is le lehet tölteni. A menüből elérhető a 2001-es népszámlálás eredménye, amely nemcsak a reformátusok számát, hanem a többi egyház híveit is megjeleníti. A reformátusok nem fukarkodtak a tartalommal: az ifjúságnak és a gyerekeknek külön aloldalakat készítettek, ez utóbbiban még a bibliai történetek kifestésére is van lehetőség, ha kinyomtatjuk a fekete-fehér képeket.

A www.lutheran.hu, az evangélikusok honlapja igazán profi munka, az Internet Munkacsoport készítette. A többi szervezethez hasonló tartalom és szolgáltatás mellett a lelkészeknek lehetőségük van saját e-mail cím létrehozására, sőt pénzügyi elszámolást, digitális anyakönyvet és munkanaplót is segít elkészíteni a SÜNI (Sikeres Ügyvitel Nemcsak Interneten).

A kis egyházak közül a Hit Gyülekezetének site-ja a www.hit.hu a leginkább fehasználóbarát, hiszen rádiójuk, műsoraik online élvezhetők, és az oldal hatalmas linkgyűjteménnyel is büszkélkedhet. A “fundamentumok” menüpont alatt pedig Németh Sándor lelkész írásai olvashatók. Az oldalról elérhetőek a Hit Gyülekezetéhez kapcsolódó oktatási intézmények (akadémia és gimnázium), folyóirataik és adakozók hálózat honlapja is.

Kántor Barbara

  • Mit kell tudni a Bhagavad-gítáról? (1)