Szentírás alapú nevelés és oktatás

A gyermekeink Kṛṣṇa-tudatos nevelésében és oktatásában nagyon nagy szerepet játszanak a védikus szentírások. Mivel a tanulás valójában egy tudatformálást jelent, ez a folyamat már nagyon korán elindul.

Bármilyen meglepően is hangzik, ez a tanulás már a magzati időszakban elkezdődik. Habár India ősi írásai említik ezt a tényt, a mai orvostudományban ez egy forradalmian új területnek számít. Az anyaméhben fejlődő gyermek a 26. héttől képes megkülönböztetni a külvilág és az anya testéből eredő belső hangokat, s azt később is fel tudja ismerni. Amikor a szülők a szentírások lelki témájú verseit ismétlik, illetve dalait éneklik, azokat a kicsik már ekkor elkezdik befogadni. A modern pszichológia is elismeri, hogy a magzati létünknek nagyon mély hatása van egész életünkre nézve.
Mivel több olyan történet is fellelhető a védikus irodalomban, amelyekben a szülők már ebben az időszakban tanították a gyermeküket, ezért a terhessége utolsó hónapjaiban a feleségemmel együtt mi is felolvastuk fiunknak a Bhagavad-gītā és más szentírások verseit. Azóta is azt látjuk, hogy nagyon vonzódik ezekhez.

Bhagavad-Gita

Amikor a gyerekek elkezdenek szótagokat formálni, akkor derül ki a többi családtagnak, hogy a kicsi már több védikus mantrát is memorizált, amiket odahaza, vagy a templomban hallott, csak eddig nem beszélt róla.
A fejlődés következő fázisában a gyerekek nagy érdeklődéssel fordulnak a színes mesekönyvek felé. A Krisna Vṛndāvanāban és a Govardhana-p¡ja című kiadványok ilyenkor a nagy kedvenceik.
Amikor a gyerekek elkezdenek rajzolgatni, akkor azokat a kifestőket adjuk eléjük, amelyek az Úr Krisna különböző inkarnációinak történeteit mutatják be. Természetesen ilyenkor nagyon igénylik, hogy a szülő el is mesélje nekik a képen látottakat.
A meséket és a mondókákat szintén a szentírások történeteiből merítjük. Szerencsére most már magyarul is egyre több Krisna-tudatos gyermekkiadvány jelenik meg, amik segítik a lelki nevelést és oktatást.
A modern technológia vívmányait is szívesen felhasználjuk ezen a téren. Nagyon szeretik a gyerekek a hangoskönyveket is, ezek közül az ősi Ramayā£a eposz művészi feldolgozása jelenleg a legnépszerűbb. Az általános iskolás diákjaink által előadott népszerű kosztümös színdarabok az Úr Krisna különböző megjelenéseinek kedvteléseit dolgozzák fel, melyet filmre véve az ovis korosztály szeret a leginkább nézni. Sokkal könnyebben tudnak azonosulni egy olyan alkotással, amit gyermekek adnak elő az Úrról és híveiről. A ’Mrigari, a vadász’, és ’A palota kincse’ immár örökzöldeknek számítanak ebben a műfajban.

BhagavadGita

A Kṛṣṇa-völgyi általános iskolában alapvető módszer, hogy minél több ismeretet a szentírásokra alapozva tanítunk meg. Ez nem csak az olvasás gyakorlását jelenti, hanem sokkal több tantárgyat. A védikus irodalom beszámol az univerzumunk történelméről, s ezért a história tanítása ezzel indul. A körülöttünk lévő világ teremtésének tudományos alaposságú részletein keresztül megismerhetjük a fizika, a kémia, a biológia és a földrajz ősi és modern tudományát is, s ezek után nem lehet meglepő, hogy még a matematikában is alkalmazunk védikus módszereket. Az idegen nyelvű oktatásunkban szerepet kap a Bhagavad-gītā angol nyelvű kiadása is. Így a legtöbb tantárgyat átitatja az Isten-központú világkép.

Az itt felsorolt tanulási folyamatok által a gyerekek már a legkisebb koruktól kezdődően egy Krisna-tudatos, szentírás-alapú látásmódot sajátítanak el, ami aztán egész életükre nézve az értékrendjüket fogja jelenteni. Így amikor ezek a gyerekek felnőtté válnak, akkor a legnagyobb áldást jelentik a világ számára, mivel nem csak a saját életüket, hanem a környezetüket is az Isten-tudat síkjára képesek felemelni.
——
Rendelje meg Krisna-tudatos gyermekkiadványainkról szóló katalógusunkat a Lal Kiadótól:
www.oktatas.krisnavolgy.hu/tag/kiadvanyaink
email: lal@1108.cc

  • Mit kell tudni a Bhagavad-gítáról? (1)
  • Cimkék: , ,