Fogyókúra az Ájurvédában

Az optimális testsúly elérése India ősi egészségtudománya szerint…

Az Ájurvéda India ősi életmód és egészség tudománya az ideális testsúly jelentőségét a testi és pszichikai egészség megőrzésében, illetve a betegségek megelőzésében, kóros állapotok megszüntetésében látja.

Az elhízás különböző betegségekre hajlamosít, ennek következményeit láthatjuk a nyugati civilizációnkban. Mindazonáltal az Ájurvéda tudatában van annak, hogy a különböző testtípusok számára számottevően eltérő a kívánatos testsúly az egészen vékonytól a kissé kerekebb, zsírlerakódásra hajlamos típusig. Nincs egységes fogyókúrás módszer minden embertípusra, ez az Ájurvéda szempontjából szakmaiatlan és veszélyes is.

Ayurveda

Biztosan többen láttak már eredményes testsúlycsökkentés következtében igen groteszkül kinéző csontos, szögletes embert, aki teljesen diszharmonikus látványt nyújt. A magyarázat, hogy alkatához képest túlfogyasztotta magát, míg más típusok pedig a végletekig kínozzák magukat, mert nem képesek elfogadni saját testüket, és olyan irreális testképhez viszonyítják magukat, amik plakátokról köszönnek vissza az emberre.

Ezzel együtt az Ájurvéda tudománya mégis kedvezőbbnek tartja a kicsit alacsonyabb testsúlyt, amit mai világunkban mindig könnyebb gyarapítani, és lelki szempontból is hasznosabb, áldásosabb.

Váta, pitta, kapha – másképp reagálnak a fogyókúrára
Az Ájurvéda ősi egészségtudománya, amely napjainkra is megőrizte érvényességét, az ideális testsúly meghatározása és elérése tekintetében egyénre szabott megoldásokat kínál. Nincs uniformizált (divat)fogyókúra recept, viszont fogyasztási módszerei inspirálnak az önmegismerésre, az egészségtudatosság fejlesztésére.

Két lényeges elem teszi nagyon praktikussá az ájurvédikus „fogyókúrát”:
1) a különböző alkatok figyelembe vétele, és

2) a speciális tisztító kúra – a pancsakarma, amelyet szintén alkatokhoz illeszkedően alkalmaz minden fogyókúra bevezetéseként, és ennek megfelelően három-féle alkatra jellemző elhízást is különböztet meg. Számukra eltérő étkezési és életvezetési tanácsokat is ad.

Azt, hogy az emberek különböző alkatúak, mindannyian látjuk.  Ismerjük a „levegőtől is hízik” alkatot, meg a „vasszöget is megemészti”, vagy „ehet, amennyit akar, mégse látszik rajta”.

Melyik étkezési típusba tartozol?
Ez utóbbi a magyarul „levegős” vagy váta alkat – vékony csontú, fejletlen izomzatú, száraz bőrű, mozgékony, kapkodósabb – aki aztán néha mégis meghízik, aztán megint lefogy, hajlamos a súlyingadozásra. Náluk általában az idegnyugtatóként alkalmazott édesség és egyéb szénhidrát fogyasztása vezet zsírpárna lerakódáshoz, súlygyarapodásuknak kifejezetten pszichés háttere van. A „szokványos” szénhidrátszegény és főleg a zsiradék-szegény étrend tovább ronthatja váta kibillenésüket! Így pl. idegi eredetű vagy bőrproblémáikat.

Szükségük van diétájukban a teljes kiőrlésű gabonafélékre, szénhidráttartalmú zöldségekre és mungóbabra, de le kell mondaniuk a cukor, finomított szénhidrát fogyasztásról, mérsékelniük kell az elfogyasztott étel mennyiségét. A jó emésztéshez édes hatású fűszereket (kardamom, édeskömény, koriander) kell használniuk, a csípőst pedig mérsékelni. Az idegnyugtató szerecsendió, kálmos, macskagyökér kedvezőek számukra. Szerencsére elég könnyen le tudnak fogyni, hosszú diétára amúgy sem igen lenne kitartásuk.

A „vastagcsontú”, nehézkesebb, lassú emésztésű, nyugodt – földes-vizes jellegű – kapha alkat az előbbinek nagyjából az ellentéte. Ők természetesen a leghajlamosabbak az elhízásra, és nagyon nehezen is szabadulnak meg fölös kilóiktól, minden molekula körme szakadtáig ragaszkodik a testükhöz. Ebből adódóan hosszú diétára kell számítaniuk. Jó hír, hogy van hozzá türelmük és kitartásuk. Számukra tiltólistán vannak az édes gyümölcsök, a kenyér és tészta-félék, a hús, hal, olajos ételek, a cukor és a só is. Ajánlottak a kevés sóval, olajjal, csípős fűszerekkel párolt zöldségek, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák mértékkel fogyaszthatók. A tökfélék kifejezetten hasznosak minden fogyókúrázónak. A heti egy böjtnapjukon zöldségleveket, gyógyteákat ihatnak. A csípős fűszerek, kurkuma csökkentik a testzsírt. Enyhe vízhajtó, hashajtó gyógynövények hasznosak lehetnek számukra.

A „tüzes” nagyevő, – ahogy mondani szokták – „jó kötésű” – pitták tetemes édesség és húsfogyasztásuk következtében tehetnek szert akár jelentős túlsúlyra, ehhez a mulatós hajlamuk kapcsán elfogyasztott alkohol tetemes kalória tartalma is hozzájárulhat nyugati világunkban. El kell hagyniuk a cukrot, kenyeret, tésztaféléket, a húst is természetesen, amit az Ájurvéda semmilyen szempontból sem egészségügyileg sem etikai okokból amúgy sem támogat. Természetesen az alkoholt is, ami sportemberek esetében egyébként is visszahúzó erő lehet. Ajánlottak számukra a klorofill tartalmú zöldségek, a zöldfűszerek, nyers saláták – ők jól meg tudják emészteni, sőt hasznosan leköti erős emésztési „tüzüket” (gyomorsav). Hasznosak számukra a keserű emésztésjavítók, keserű hashajtók. Nagy lelkesedéssel, keményen tudnak diétázni, ám nem túl sokáig, így a pittáknak találták ki az okosan tervezett, rövid hatótávú diétákat. Természetesen az alkatok általában kombináltak, ami értelemszerűen módosításokat igényelhet, de alapvetően a legtöbb esetben el lehet dönteni, hogy melyik a domináns összetevő.

Ayurveda

Tényleg a sport a lelke mindennek?
Minden alkat esetében természetesen megfelelő mozgást is javasol az Ájurvéda – jóga gyakorlatok végzését – testsúly csökkentés és megőrzés céljából is.
Az Ájurvéda, India ősi életmód tudományága szerint a sport, a rendszeres mozgás nagyon fontos, de a diétán, a helyes étkezésen áll vagy bukik nem csak a fitt forma, hanem az egészségünk is. Legalább 70%-ban az határoz meg bennünket, mit fogyasztunk, de 20-30%-ban a mozgás típusa is segít beállítani testtípusunknak megfelelően az optimális, egészséges alkatot.

A kapha, vagyis a masszív típusoknak sokszor rendkívül nehéz rávenni magukat egy új edzéstípusra, a rendszeres mozgásra, akár napi szintű küzdelmet igényel ez saját elméjükkel. Mégis a kaphánál csak a rendszeresség, a dinamikusság, a test felmelegítése, aktivizálása fog eredményhez vezetni. Mivel a kapha kitartó típus kiváló kocogó lehet, de jó lehet neki egy nyugodtabb küzdősport pl. tai chi vagy jóga is.

A pitták szeretik az aktívabb mozgásformákat, de őket nem célszerű túlhevíteni. A jóga kiegyensúlyozza az elmét, az emésztés tüzét és számtalan dinamikus változata is elérhető. A hot típust kerülve a legtöbb irányzata áldásos lehet számukra. A pitta szereti a társaságot, így az is megoldás lehet, ha párosan, barátokkal, labdajátékokkal múlatja az időt.

A váták sporthoz való viszonya hektikus. Fellelkesülnek, majd abbahagyják, majd újabb irányokba kezdenek. A jóga nekik főként az életlevegők szabályozása okán, a testlevegők irányításához szükségesek. Sportban valamilyen idegnyugtató, lazító irányzat lenne a megfelelő számára, jó, ha meditációval, autogén tréninggel egészíti ki.

Az Ájurvéda lelke: a pancskarma
Az ájurvédikus méregtelenítés – pancsakarma – nélkülözhetetlen bevezetője a fogyókúrának. Egészség megőrzési célzattal különböző gyakorisággal minden alkatnak ajánlott fogyókúra nélkül is.

Leglényegesebb eleme a külső és belső olajozás. Belső olajozásra ghí (lassú hevítéssel tisztított vaj) fogyasztása a legalkalmasabb, rendszeresen és kis mennyiségben, amibe speciális gyógynövények párlatait keverik. A külső olajozás az alkatokhoz illő gyógynövényes, meleg olajos masszázs formájában történik, amit a testfelületen párhuzamos mozgással végeznek. A gyógynövényes gőzfürdővel, meleg olajba mártogatott, gyógynövényekkel töltött vászonbatyuval végzett ütögetés-dörzsölgetéssel fokozzák a hatást. Ily módon segítik a szövetekbe – főleg a zsírszövetbe beragadt méreganyagok kioldódását, és az eltávolításukra szolgáló csatornácskák megnyitását. A kaphák tetemes zsírlerakódásának redukcióját száraz gyógynövényporos, dörzsölő masszázs, és erőteljes gyúró-csipkedő (mélynyirok) masszázs alkalmazásával forszírozzák. A fellazult mérgeket végül 3 lépcsőben, orvosi felügyelet mellett kitakarítják a testből.

Az Ájurvéda általában óv a túlzásoktól. Hosszútávon a mértékletes, alkatnak megfelelő étkezést ajánlja a kondíciónk megőrzése érdekében. A vátáknak rendszeres, meleg, lédúsabb olajosabb étkezést, kíméletesebb böjtöket,Radha-priya dd a pittáknak zöldebb, nyersebb, semmiképp sem túlzó, kevésbé olajos étrendet, közepes böjtökkel, a kapháknak intenzívebb, hosszabb böjtöket, könnyű, meleg, szárazabb ételeket, napi étkezés kihagyásokat javasol.

Útmutatásainak alkalmazásával mindenki könnyebben elérheti, illetve megtarthatja a számára optimális testsúlyt jó közérzet mellett, és egyúttal csökkentheti betegséghajlamainak rizikóját.

Dr. Aranyos Edit belgyógyász szakorvos, Ájurvédás orvos

Az Ájurvéda szépítő és egészségmegőrző titkaival hazánk legnagyobb indiai fesztiváljain is megismerkedhetsz.

 Augusztus 21.: NyárBúcsúztató India Napon a Lélek Palotájában

Jóga és harcművészet, indiai viseletek, henna- és arcfestés, karma labirintus, íjászat, éttermi sátor különleges finomságokkal, kirakodóvásár, mantra ösvény, virágfüzér-fűzés, hangszersziget, reinkarnációs szituációs játék, művészeti stand és még sok más meglepetés.

www.lelekpalotaja.hu

  • Mit kell tudni a Bhagavad-gítáról? (1)
  • Cimkék: