Kitchari – Zöldséges egytálétel mungóbabból

Ezt az ételt úgy is nevezik, hogy “a királyok és koldusok eledele”, mert az összetevőinek köszönhetően nagyon egészséges, teljes étkezést biztosít. Magas a fehérjetartalma és nagyon laktató, kismamák, idősek, betegek is fogyaszthatják. Indiában egyes templomok konyháinak mindennapos kínálata, amit a zarándokok részére nap mint nap osztanak délidőben.
 
Hozzávalók:
– 2 ek olaj
– 2 kk fekete mustármag
– 1 kk lepkeszegmag
– 1 kk édeskömény mag
– 2 kk kurkuma
– 1 kk őrölt feketebors
– 2 kk őrölt koriander
– 2 kk őrölt római kömény
– 1 kk garam masala
– 2 dl rizs
– 1,5 dl mungóbab
– 3-5 dl idényzöldség (borsó, sütőtök, spenót, répa, karfiol, stb.)
– 1 csokor koriander vagy petrezselyem
 
 
Elkészítés:
Mossuk át alaposan a mungóbabot, amíg a vize tiszta nem lesz, majd bő vízben tegyük fel főni egy lábasban. Időről időre szedjük le a tetejéről a habot.
Közben egy másik edényben melegítsük fel az olajat, majd pirítsuk meg benne a fekete mustármagot és a lepkeszegmagot, és várjuk meg, míg a mustármag kipattog, ez kb. 1 percet vesz igénybe. Ezután adjuk hozzá a kurkumát, a feketeborsot, a köményt, a koriandert és a garam masalát. Rövid ideig pirítsuk, majd tegyük hozzá a rizst és az előfőzött mungóbabot. Öntsük fel bőséges vízzel, adjuk hozzá a zöldségeket, és ha felforrt, vegyük lejjebb a lángot, hogy egyenletesen főjön. Kb. 20 perc alatt megfőnek az összetevők, eddigre az egésznek sűrű főzelék állaga lesz.
Apróra vágott korianderrel vagy petrezselyemmel tálaljuk, illetve önthetünk a tetejére friss natúr joghurtot. Ha bőségesebb étkezésre vágyunk, készíthetünk mellé valamilyen lepényt, akár salátát is.
Egyes változataiban a zöldségeket olajban sütik ki, és úgy adják hozzá, mielőtt megfő az étel. A kitchari fűszerezése egyénileg változhat, diéta esetén akár zöldségek nélkül, csak őrölt fűszereket használva készíthetjük el.