Elindult a Hir24.hu internetes portál különleges cikksorozata az Élet-Stílus rovatban, amely fontos, nehéz, olykor kényes vagy éppen fogós társadalmi és etikai kérdésekben a különféle világvallások képviselőit szólaltatja meg. Átható bölcsességeket olvashatunk közvetlenül a hiteles tanításokon keresztül. A válaszokból nem csak konkrét megoldási javaslatokat kaphatunk, hanem megismerhetjük az egyes vallási irányzatok alapvető filozófiáját is.
Az 1. kérdés:
Amikor valaki ártatlanul esik áldozatául egy erőszakos cselekménynek, akkor abban mennyire játszik szerepet a sors, mennyire véletlen, esetleg valami más, külső erő?
“A különféle baleseteket a közgondolkodás a vak véletlennek szokta tulajdonítani. A krízisekre általában úgy tekintünk, hogy mi csak passzív elszenvedői vagyunk azoknak. A valóságban azonban mindennek, ami velünk történik, korábbra visszavezethető oka van: valamilyen múltbeli tettünknek a visszahatását kell megtapasztalnunk.
Joggal vetődhet fel, vajon mit követett el pl. egy kisgyermek, hogy az életével fizet érte? Ez rendkívül igazságtalannak tűnik, ám az élőlény tetteit megvizsgálva felfedezhetünk összefüggéseket.
Igen valószínű, hogy egy gyermek nem is ebben az életében követte el a gonosztettet, hanem korábban. Az egyén minden látszat ellenére ugyanis nem az a test, amelyet látunk, hanem a testben lévő parányi lélek, aki a test elpusztulása után egy másik testben folytatja életét. Krisna így magyarázza ezt a Bhagavad-gítában: „Amint a megtestesült lélek állandóan vándorol ebben a testben a gyermekkortól a serdülőkoron át az öregkorig, a halál pillanatában is egy másik testbe költözik. A józan embert azonban nem téveszti meg az efféle változás.”(2.13.)
Az anyagi természet alapvető törvénye, a karma szerint, ha szenvedést okozunk egy élőlénynek, ebben vagy egy következő életben nekünk is meg kell kapnunk azt a szenvedést. Aki kárt okoz egy gyermeknek, súlyos árat fog fizetni később tettéért. Ha viszont jót teszünk valakivel, ezzel „megváltjuk a jegyet” egy későbbi, akár több élet múlva bekövetkező előnyös fordulatra, pl. egy gazdag családban való születésre.
Ugyanakkor akármennyire is törekszünk arra, hogy egy jobb életet érdemeljünk ki, a legkellemesebb életet is a halál zárja le. Aki ebből a körforgásból ki akar kerülni, annak – a Bhagavad-gítá tanítása szerint – Isten szerető szolgálatába kell fognia, mivel a múltbeli tetteink következményeit csak Ő törölheti el.” Madhupati dász (Mérő Mátyás), Vaisnava (krisna-hívő) lelkész
Forrás és téma: Rába Géza, Hir24.hu