Krisna-völgyben található hazánk legautentikusabb kézműves műhelye, a Syama Handmade. Nemcsak a különféle szári stílusokat ismerik, hanem az indiai hímzési technikákat is, mindezt a magyar, hagyományos textilműves módszerek és technikák mellett, aminek igazi őrizői. A Syama Handmade ápolja és továbbörökíti kézi, hagyományos ruhakészítés minden fortélyát, ezt a különleges tudást pedig szívesen át is adják a kézimunkák szerelmeseinek.
India textilművészete nagyon gazdag hagyományokra épül. Ezen belül a hímzési stílusokból is közel 30 félét tartanak számon. Ebből most a 9 legkiemelkedőbbet mutatjuk be két részben.
1. Csikankari
A csikankari szó elegáns mintát jelent. A hímzés központja az Uttar Pradés tartományban lévő Lucknow. Ezt a stílust már az ie. 3 században említik, mint muszlin anyagra való finom hímzést. Virágkorát azonban Dzsahangir mogul császár felesége, Nur Dzsehan révén élte a 17. században.
Eredetileg fehér muszlin anyagra bonyolult növényi és állati mintákat hímeztek fehér cérnával. Mostanra már azonban pasztel árnyalatokat is alkalmaznak mind az anyag, mint a cérna esetében.
A csikankari első lépéseként a mintát nyomódúccal az anyagra viszik. Ezután nagy türelemmel kihímezik, majd a kész darabból a nyomokat kimossák.
2. Kantha
A bengáli és orisszai hagyományos hímzési stílusok egyike, melynek különlehessége, hogy a hímzés a ruha mindkét oldalán egyforma.. Hagyományosan a vidéki nők által gyakorolt kantha a férfi dhótikra és női száríkra készült egyszerű hímzésként a szegélyen. A madarak, állatok, virágok, geometrikus minták és mindennapi tevékenységek motívumai díszítik. A kantha hímzés eredetileg szárikat, ruhaanyagokat, ágytakarókat, falvédőket, kárpitokat és még sok mást díszített, de ma már női kendőknél és férfi ingeknél is használják.
3. Phulkari
Ahogyan a neve is sugallja, a Phulkari virágmotívumok hímzése a szövetre. Eredete a néphagyományba nyúlik vissza. Mai formája Maharaja Ranjit Singh 15. századi uralkodásának idejére tehető. A felhasznált anyag általában kézzel szőtt és természetes festésű kendő. A négyzetek különböző színű virágoskerteket szimbolizálnak, melyek teljesen beborítják a szövetet. Az élénk színek kontrasztja egy világosabb színű anyagon az, ami kiemeli ezt a hímzést.
4. Zárdószi, zári
A zárdószi szó az arany (zári) és a hímzés (dószi) perzsa szavakból ered, mivel ez a gazdag hímzés Perzsiából való. Az egykor királyi ruhák díszítésére használt hímzés a 17. században virágzott Akbar mogul császár uralkodása alatt. Az eredeti zárdószi hímzés arany- és ezüstszálakat, valamint gyöngyöket és drágaköveket használt. Ehhez a szövetválasztásnak is királyinak kellett lennie, így bársonyok és gazdag selymek egészítették ki ezt a gazdag hímzést. Gyöngyöket és néha még drágaköveket is használtak a díszítésre. A mai zardószi már rézhuzalt használ ezüst- vagy aranyfbevonattal és selyemszálakkal.
A Syama Handmade textilműhelyünkben a zárdószi hímzést gyakorolják és tanítják. Az idei évben terveznek indiai hímzés tanfolyamokat és nyári tábort is indítani.
5. Kashidakari
A Kashidakari, közismertebb nevén kasmíri hímzés, a perzsa és a mogul uralkodók védnöksége alatt fejlődött ki. A legenda szerint egy perzsa szufi szent vitte el a mesterséget Kasmírba. Gyakran a családtagok szőtték és hímezték télire a sötétebb gyapjú, vagy nyárra a világosabb pamut szöveteket. Erősen merít Kasmír festői növényvilágából, az ember- és állatfigurákat azonban nem jeleníti meg. Az egyszerű láncöltéseiről ismert, főleg selyemre és gyapjúra készült hímzés világszerte ismert.
6. Ári
Ez a hímzés az egyik leghíresebb az összes közül. Az elnevezés a kampós, hegyes ári-tűtől származik, amelyet ehhez a technikához használnak. Eredetét a moguloknak köszönheti.
A horgos ári-tűvel láncöltéses hurkokat készítenek, gyakran gyöngyöket és flittereket is használnak díszítésként. A királyi családok által kedvelt, kidolgozott és bonyolult virágmotívumokat alkalmaz.
7. Shisha
A shisha Gudzsaratban, Rádzsaszthánban és Harjánában a legnépszerűbb. Iráni utazók hozták be Indiába a 17. században, és eredetileg csillámmal készült. Később különböző formájú és méretű kis tükördarabokat rögzítettek színes, speciális keresztszemes öltésekkel, majd az anyagot hasonló öltésekkel díszítik, hogy fokozzák a ruha szépségét.
Nem csak ruhákra, hanem kiegészítőkre, táskákra, sőt lakberendezésnél is használják.
8. Kaszuti
A kaszuti Karnataka államból származik a 10. század tájékáról. A geometrikus minták csomó nélkül készülnek, hogy a hímzés a ruha mindkét oldalán egyforma legyen. A különböző öltések olyan bonyolult mintákat alkotnak, mint a templomtorony, a szekér, a várfal, a lámpák és a kagylók, valamint a stilizált pávák és az elefántok.
9. Cshamba rumal
Ez a hímzési stílus a 17. századból a Himalája lábainál fekvő Himácsal Pradésh állambeli Cshamba királyságból származik. A cshamba hímzés jellegzetessége a sodratlan selyemszálakkal való hímzés. A hímzések témája leginkább eposzok történeteit jeleníti meg, melyeken gyakran az Úr Krisna inkarnációit és istennőket ábrázoltak legtöbbször természeti környezetben. Az eredeti cshamba hímzések nagyon fontosak voltak a házasságokban, mivel a hímzések a menyasszony hozományai voltak. A cshamba-hímzések népszerűségének csúcspontja a 18. században volt, amikor még az uralkodók támogatták a kézművességet. Azután a kidolgozottság minősége is csökkent, de egyes helyi családok máig megőrizték ezt a stílust.
A Syma Handmade textilműhelyben a legpompásabb ári és a zárdószi hímzéseket készítik és tanítják.
Idén május 20-án tartanak Indiai hímzés alapjai tanfolyamot, ahol ezt a két stílust lehet elsajátítani.