A Kumbha Melā a Föld legősibb és legnagyobb zarándoklata, amelyen a legkisebb becslések szerint is 60 millió ember vesz részt.
A Kumbha Melā ünnepet évezredek óta ünnepik Indiában, és az hogy hogyan és miért és mikor kell megünnepelni, nem a véletlen műve, hanem minden finom részlete a Védákban rejlik. A Kumbha Melā ünnep eredete a Śrīmad Bhāgavatamban olvasható, amely szerint a démonok és a félistenek a történeti korok hajnalán úgy döntöttek, hogy egy eléggé önös cél érdekében összefognak az ellenséggel, ez pedig, hogy kiköpüljék a Tejóceánt és kinyerjék belőle halhatatlanság nektárját, az amritát. A köpülés során nagyon sok minden keletkezett, először mint minden tett esetében a korábbi káros visszahatásokat, a mérget kapták meg, ami majdnem megölte az élőlényeket és az Úr Śiva jelent meg, hogy kegyesen feligya azt – ezért nevezik őt Nīlakaṇṭhának. A méreg egyébként Vasukī kígyó szájából származott. De innen jelent meg a surabhi tehén, Laksmī istennő az akṣaya pātrával, a “bőségszaruval”, Indra király elefántja, Rāma íja, a Sharanga, a pārijāta virág és sok más kincs is, majd az Úr Dhanvantari, Isten orvos inkarnációja a nektárral. Amikor a félistenek és a démonok mégis vitatkozni kezdtek a nektár felett az Úr Visṇu meseszép hajadonnak öltöve, Mohinī-mūrtiként elszaladt először a nektárral az edényből pedig 4 helyen hullott a nektár a földre. Ezek Prayagrája, Nashik, Haridvár és Ujjain. A Kumbha Melā ünnepeket ezért a Föld ezen 4 pontjain ülik meg.
E városok egyébként nagyon fontos találkozási helyei a szent folyóknak, az összes közül pedig a legkiemelkedőbb Prayág, ahol a Yamunā, a Gangesz és a ma már fizikai szemmel nem látható, de a föld mélyében még medre jelen van, ez pedig a Szaraszvatí. A szentek ehhez a találkozási ponthoz sietnek a megfelelő időpontban.
A Kumba Melā idejét csillagászati állások szerint határozzák meg.
Amikor a Jupiter a Vízöntőben jár, a Nap a Kosban, a Hold pedig a Nyilasban van, akkor az Uttarkhandban található Haridvar (Risikesh tőszomszédja) a helyszín, ahol csodálatos ősi templomokat találhatunk meg a folyó partján.
Amikor a Jupiter a Bika csillagképében jár a sziderikus zodiákus szerint – ahogy most is – és a Nap és a Hold a Makarában, a Bakban tartózkodik, akkor Prayāgban ünnepelnek. Ezek a legnagyobb kumbha melák. A jelenlegi időszak január 13-án kezdődött el, egy teliholdas állással, a fürdőnek 5 kiemelkedő napja van, amelyek fontos vallási ünnepek, pl a vasanta pañcamī, a tavasz első napja, amī Sarasvatī istennő napja. De csillagászatilag a január 29-ei újhold és a az újhold előtti utolsó stádium, a február 26-ai Śiva-rātrī lesz a legkiemelkedőbb napja – hazánkban ez egy nappal későbbre esik.
Amikor a a Jupiter az Oroszlánban jár, és a Nap és a Hold a Rákban – tehát ez egy nyári ünnep lesz a forróságban – akkor Nashikban, Trimbakeswarban tartják.
Amikor pedig a Jupiter az Oroszlánban, de a Nap és a Hold a Kosban jár, áprilisban, akkor Ujjainban gyűlnek össze. (Itt egy megjegyzés, hogy a Jupiter elhelyezkedése a fix szilárd jegyekben feltételezné, hogy Ujjain a Skorpió csillagképpel is kapcsolatba kell kerüljön.)
Ennek ellenére a Kumbha vizesedényt jelent és egy megtisztulás ünnep, pont olyan mint hazánkban a farsang, amikor a Víz-öntő jegy idején, milyen beszédes név, megtisztulunk. Ez a farsangi fánkok után a húsvét előtti böjtölés és a test tisztításának ideje. Az Ájurvédikus tisztítókúrák fő időszaka.
A Kumbha Melā azért is nagyon különleges Indiában, mert ilyenkor jól láthatóvá válik India egy misztikus rejtett arca, ezek pedig a különféle vallási csoportok, akik mind a megfelelő vallási szimbólumokat, homlokfestést és málákat viselik, kifejezve hovatarzozásukat. A legkülönlegesebbek a naga sādhuk, akikből több tízezer van Indiában is, de általában rejtetten, barlangokban, folyópartokon, erdőkben vagy a Himalájában élnek. A védikus vallási rendszerek szerint ugyanis az emberek kétféleképpen kereshetik az önvalót, két főcsapás van. Az egyik a teljes lemondás útja, ahol az anyagi kötelességekkel már nem törődnek az emberek. Ezek a sādhuk feladják a családi életet, az étkezés, a ruházatot a társadalmi kötelességeket és kötelékeket. Nem könnyű ez az út, de megismerik a misztériumot, amelyben sem hideg sem éhség, sem mérgek nem érinthetik meg őket. Teljesen közömbössé válnak a test késztetései iránt. Ez egy nagyon nehéz út, de a kötelességek súlya sem nyomja őket, sem a társadalmi és vallási szerepek. Van azonban egy másik út is, ez a dharma útja, amikor valaki a társadalmi kötelességeket betartva járja az önismeret és a vallásosság útját és igyekszik másoknak is átadni ezt a tudást. A védikus írások megerősítik, hogy ez az áldásosabb út, még ha könnyebb is belebonyolódni, hiszen nincs annál kedvezőbb helyzet, mint amikor valaki átadja az Istenről szóló tudást valaki másnak.
A Kumbha Melán ezek a vallási csoportok keverednek, találkoznak valamelyest, noha megvan a pontos sorrend, hogy mikor vehetnek fürdőt a különféle csoportok. Ezen az ünnepen előmerészkednek a világ rejtett szentjei és megmutatják India korokon átívelő spirituális arcát.
Az idei Kumbha Melā csúcspontja a Śiva-rātrī, amikor a legkiválóbb bhaktát és a yoga mesterét ünnepeljük, ő a lemondások és a kitartás adója is. Az éjjelén, Śiva-rātrīn megszabadulhatunk anartháinktól, káros tulajdonságainktól, amelyek hátráltatnak a lelki fejlődésben.
A Kumbha Melā ünnepeket kisebb mértékben minden évben megrendezik, amikor a Nap a Kumbhába, vagyis a Vízöntőbe lép, ekkor az újhold előtti napokban a Hold a Bakban jár. A rendes Kumbha Melákat 6 évente rendezik meg, noha a Jupiter negyed-fordulatainak köszönhetően 3 évente lenne esedékes az ünnep és egyszer van egy kihagyás. 12 évente a Prayagráji Kumbha Melā esedékes a legszentebb helyen, ez Purṇa, azaz teljes, és minden 12. Purṇa Melā Mahā-Kumbha Melā. Ez 2001-ben volt. De az idei, 2025-ös is nagyon kedvező, hiszen számos planéta együttállását láthatjuk majd ebben az időszakban az égen, január 29-én pedig pedig a napnyugta magasságában való fürdőzéskor felemelkedik az ascendensben a Pusyami nakṣatra, amely az egyik legkedvezőbb akár bőségre, akár lemondásra vágyunk. Az is különleges idén, hogy Shani, vagyis Szaturnusz is a Kumbhában jár, a saját múlatrikóna pozíciójában.