Az Úr Balarāma megjelenése

Admin Filozófia, Hírek

Vasudeva és Devakī jámbor emberek voltak, akik bebörtönözve éltek Devakī őrült bátyja, Kaṁsa uralma alatt. Kaṁsa, aki így gyakorlatilag Kṛṣṇa és Balarāma anyai nagybátyja volt, végtelenül irigy és féltékeny volt az Istenség Legfelsőbb Személyiségére. Amikor jóslat-szerűen meghallotta az égi hangot, hogy húgának, Devakīnak a nyolcadik gyermeke majd megöli a királyt, vagyis őt magát, Kaṁsa inkább megölette az összes Devakītól született gyermeket, egytől egyig, és persze lakat alatt tartotta saját családtagjait. Devakī anya a hetedik terhessége alatt mélységes szorongást élt át, nem meglepő módon, s mert úgy érezte, hogy a gyermek isteni természetű lesz. Hogy eloszlassa Devakī félelmét, az Úr Kṛṣṇa felkérte Yogamāyāt, az illuzórikus anyagi energia képviselőjét, a saját külső energiájának megszemélyesülését, hogy csodálatos elrendezésképpen helyezze át az isteni gyermeket a Nanda Gokulában élő Rohinī, Vasudeva másik feleségének méhébe, aki Kaṁsa börtönétől távol élt egy csendes kis faluban. Devakī hirtelen úgy érezte, hogy elveszíti a gyermeket, míg Rohinī várandósnak érezte magát. Amikor Garga Muni, a család papja meglátogatta Nanda Gokulāt, és találkozott Rohiṇīvel, azt mondta neki: „A gyermeked apja a saját férjed, Vasudeva, és erős és gyönyörű isteni fiúvá fog nőni gyermeked”. A kisfiú megszületése után Garga Muni ismét meglátogatta Nanda Gokulāt, és elnevezte a gyermeket Rāmának, nevének jelentése, aki jámborságot és jólétet hoz. Garga Muni azt is megjövendölte, hogy nagyon erős fiú lesz, ezért Bala néven válik majd híressé. Mivel “közös gyermek”, aki Devakī és Rohinī méhében egyszerre élt, ezért Saṅkarṣanának is nevezték, mivel egyesíteni fogja a megosztott embereket. Később Dauji néven is ismerték, mivel Ő Kṛṣṇa idősebb testvére.
 
 
Balarāma jóképű és erős ifjúvá cseperedett. Gaura volt, ragyogó, azaz világos arcbőrű, és mindig kék ruházatot viselt. A kék színt azért kedvelte, mert az a Legfelsőbb Úr Kṛṣṇa színére emlékeztette. Ékköves nyakláncot, virágfüzéreket, hosszú fülbevalókat viselt, és kecses haját a fejére kötötte. Pompás karláncokat, karkötőket és bokaláncokat is viselt. A homlokát tilakkal festette. Hosszú karjai voltak, és hangja olyan volt, akár a felhők morajlása. Pompás megtestesülése legyőzte a felkelő Hold szépségét, és félelmetes erejével az az egész világot képes lett volna elpusztítani. Balarāma mindig egy ekét hordott a kezében fegyverként, amelyet többször használt is, ezzel húzta közelebb a Yamunā folyót Vrṇdāvana falujához, de Hastināpura lakóit is megfenyegette egyszer, hogy az egész várost a Gangeszbe hajítja ekéjével. Kṛṣṇa és Balarāma gyermekkoruktól kezdve együtt játszottak és vándoroltak a világban, csak nagyon ritkán maradt távol a Legfelsőbb Úrtól, Kṛṣṇától és mindig részt vett ifjabb testvére kedvteléseiben.
 
Revatīt vette feleségül, Kakudmī leányát, aki a Satya-yugaban élt. Mivel nem találtak megfelelő pārt az eszes, rendkívül magas és erőteljes Revatīnak, a király és lánya ellátogatott Brahmalokára, az Úr Brahma városába, és kikérte a véleményét. Az Úr Brahma azt tanácsolta, hogy kössék meg Revatī és Balarāma házasságát, hiszen az Úr Balarāma kellően erős viselni a Revatīval járó felelősséget. A Satya-yuga emberei sokkal magasabbak voltak mint a később születettek, ezért amikor visszatértek, Balarāma összezsugorította Revatīt az ekéjét a lány fejére helyezve.
 
 
Balarāma neve Sankarṣaṇa is, ezért ellenezte a Mahābhārata háborút. Mind a Kauravákat (Kuru fiait), mind a Pāṇḍavákat (Pāṇḍu fiait) arra kérte, hogy ne háborúzzanak, előre látva az ezt követő pusztulást, aṁ az unokatestvérek nem hallgattak ra. Ezért Balarāma zarándokútra indult, hogy bejárja az egész Bharata-varṣát, a mai India elődjét. Meglátogatta Naimiṣāranya erdeit. Az Úr Balarāma a Gangesz folyó partján fekvő Prabhāsa Ksehtraba vonult vissza és azt mondják, egy kígyó képében (śeśa) belépett a Gaṅgā szent vizébe, majd visszatért Goloka Vṛndāvanába, a lelki világba. Bárki, aki böjtöt tart, és Balarām-jayantī ó napján az Úr Balarāma és az Úr Kṛṣṇa dicsőségét hallgatja, valóban alkalmassá válik arra, hogy Goloka Vrindavanban éljen, és örökké tanúja legyen isteni kedvteléseknek.
 
Dandavats.com nyomán