A lelki egészség forrása

Admin Életmód, Filozófia

A lélek örök és változatlan, és alapvető természete hogy kapcsolatban van az Istenség Legfelsőbb Személyiségével.

Bár korunkban a sok hasznos téma mellett számos furcsa, különös világnapot találhatunk a naptárban, mint pl. a pingvin-tudatosság vagy a nemzetközi párnacsata napja és egyéb hóbortok, mégis vannak fajsúlyos, kiemelt jelentőséggel bíró napok, mint a mai is, a Lelki egészség Világnapja.

A betegség-állapot – lelki törékenységünk
A rohanó mindennapok során gyakran szembesülhetünk azzal, hogy érzéseinket, lelki igényeinket késztetéseinket elnyomjuk, figyelmen kívül hagyjuk. Ennek legfőbb oka az, hogy időbe kell munkahelyünkre érnünk, az óvodába, iskolába menni a gyermekkel és nincs idő arra, hogy valós igényeinkkel, problémáinkkal foglakozzunk. Egyesek annak is hangot adnak, hogyha elmélyednének problémáikban, a felszín alatt, az első szemlélődő percek után következne egyből a mélység, az üresség és a problémák özöne…, hiszen csak ekkor, önmaguk mélyére pillantva szembesülnek vele igazán, hogy a mindennapok testi-anyagi felfogásában élnek, olykor szinte vegetálnak, és a robotnak adóznak.
Éppen ezért korunkra a lelki és mentális betegségekben szenvedők száma a WHO szerint meghaladja az emberiség népességének 25%-át (és ez egy 10 évvel ezelőtti adat!) és ez is csak az ismert, bevallott, felfedezett, kezelt adat, nem feltétlenül jelöli a nehézségek valós mértékét.
A lelki egészségről ma már azt is tudjuk, hogy a testi jólét forrása. Elhanyagolása hosszú távon egyet jelent a védekezőképesség, az immunrendszer gyengülésével, amely így lehetőséget teremt arra, hogy fizikai problémák gyengítsék tovább az embert. Kanadai kutatók néhány éve arra is bizonyítékot találtak, hogy az immunrendszer gyengeségén túl kapcsolat van a cukorbetegség kialakulása valamint az érzelmi-lelki egyensúly között, amiért sokan a cukorbajt csak szeretet-éhségnek nevezik.

A tudósok kísérletekkel igazolták azt is, hogy a jólét állapota, a lelki egyensúly nem csak negatívan, hanem pozitívan is képes befolyásolni egészségi állapotunkat, vagyis ha boldogok, elégedettek vagyunk, van életcélunk, tervünk, reményünk és hitünk, sokkal könnyebben tudunk meggyógyulni, újra munkába állni, és jobb eredményeket érhetünk el szakmánkban is. Éppen ezért ma már számos nagyvállalatnál pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek segítik a dolgozókat problémáik megoldásában, coachok kísérik a közép és felsővezetőket, mivel a cég érdeke is az eredményes és egészséges munkaerő.

A lelki betegségek és problémák közül legtöbben talán a depressziót ismerjük, de sokszor éppen ilyen probléma az izgágaság, a hiperaktivitás,a feszültség vagy türelmetlenség, különösen, ha valaki ülő munkát kellene, végezzen, azonban képtelen magát huzamosabb ideig egy feladattal a székbe kötni. Ez a két véglet azonban még koránt sem fedi le a lelki bajok széles spektrumát…

Holisztikus szemlélet és Ájurvéda – lelki egészség keleten
A nyugati orvoslás és lélektan ezeket a kilengéseket gyakran önálló betegségekként definiálja, nélkülözve a témában elengedhetetlen holisztikus látásmódot, noha enyhébb, kialakuló fázisában ez inkább csak egy állapot, valamilyen tünet, amely elsősorban életmódbeli válságot jelez. Az Ájurvéda, az élet- egészségmegőrzés valamint az orvoslás ősi, indiai tudományága a pszichére ható hatásokat is a testtípusok és az arra ható erők, valamint a hozzájuk kapcsolódó kötőerők szerint szemléli.


Ezek a váta (mozgékony, ideges, intelligens és gyors), a kapha, (tunya, fásult, depresszív, de kitartó és türelmes) és a pitta (ideges, robbanékony, de kreatív és okos) típusok. Ezek egyenként rendelkeznek előnyös tulajdonságokkal, ugyanakkor olyan nehézségekkel is, amelyek esetleg táptalajt jelenthetnek egy-egy lelki problémának.
Az Ájurvéda tudománya a legtöbb lelki nehézséget finomfizikai problémának tekintik, amelyet életmód változtatással, helyes életvezetéssel és gyöngéd gyógymódokkal orvosolhatunk, ezt követően a jelző probléma, mint betegség meg is szűnik.

A legfontosabb mégis az a felismerés, amelyet India több mint 5000 éves szentírásai tárnak elénk a lelki egészség megőrzésével kapcsolatban. E szerint a lélek örök és változatlan, és alapvető természete hogy kapcsolatban van az Istenség Legfelsőbb Személyiségével. Amikor ezt a kapcsolatot, mint felhő a napot, valami beárnyékolja, pl. az, hogy életünk során csak problémáinkra figyelünk és megfeledkezünk mindennek a forrásáról, a Legfelsőbb Úrról, aki minden élőlény barátja, akkor a lélek elveszítheti azt a belső összhangot, amely élete rendezettségét adja. (A kapcsolat nem veszik el, csupán homályossá válik, ám ez éppen elegendő az ember ekkor a kapcsolatról nem tudatos.) Kibillenve egyensúlyából mindenféle kellemetlen szimptómákat produkál, de felélesztve kapcsolatát Istennel elérheti a boldogságot és az elme elégedettségét. Fontos ezért, hogy a lelki egészség megőrzéséhez tisztában legyünk a lélek, a test utasának eredeti természetével szánjunk időt lelki gyakorlatainkra, amely hosszú távon hozzájárul a psziché egészségéhez és így a test jólétéhez is. Indiában ezért ajánlják mindenki számára a jógafolyamatok végzését, amely a testtartásokon, a légzőgyakorlatokon és életmódon keresztül javítja a test és lélek állapotát, de végső célja az Istenség Személyiségének megismerése és az istenszeretet (prema) kifejlesztése.

„A Legfelsőbb Úr minden dolog Legfelsőbb Lelke, és ezért Isten megértésének legfelsőbb szintjén az emberben felébred az Isten iránti szeretet. A szeretet kialakulásának oka a lélek és lélek közötti kapcsolat. (…) Amikor az ember az Istenség Személyiségével találkozik, a szeretet a legteljesebb mértékben megnyilvánul, mert az Úr és a lélek kapcsolata az igaz szeretet. Az Úr iránti szeretetünket az anyagi testünkben vagy az elménkben bekövetkező változás nem befolyásolja. Az Úr a teljes, látható, szennyeződés nélküli középpont, melyre minden élőlény szeretete irányul, mert Ő a Felsőlélek – Paramátmá – mindenki szívében. Az Úr iránti tökéletes és teljes szeretet akkor ébred fel az élőlényben, amikor eljut a felszabadult szintre.” (Srímad-Bhágavatam 2.7.47., magy.)

Fodor Kata