Ültem a vonaton és japáztam: a Hare Kṛṣṇa mantrát mondogattam félhangosan. Egyedül voltam a fülkében egészen a következo állomásig, amikor egy ismerosöm szállt fel a vonatra és ült be hozzám.
– Szia! Hát te hová utazol?
– Szia! Épp hazafelé tartok. Régen láttalak. Foglalj helyet!
– Köszi! Látom, még mindig „krisnázol”. Minden rendben van?
– Amint láthatod, minden rendben van. Azóta sem alkoholizálok és dohányzom mint egyesek, úgyhogy teljesen jól érzem magam.
– Na jó, akkor most egy-egy az állás. Egyébként nem akartalak megbántani, csak nagyon érdekel egy pár dolog. Ha
nem tartalak fel, megkérdezném, mert ki tudja, mikor futunk össze megint.
– Persze, nyugodtan kérdezzél. Mire vagy kíváncsi?
– Arra lennék kíváncsi, hogy mi szükség van erre a láncra a meditációhoz? Tudod, én is szoktam meditálni reggelente egy kicsit, és nincs szükségem semmiféle segédeszközre.
– A Hare Kṛṣṇa mantrán való meditáláshoz szintén nincs szükség semmi segédeszközre, bárki szabadon énekelheti. Csak amikor valaki fogadalmat tesz egy bizonyos számú mantra elmondására, akkor könnyebb számolni, ha van ilyen füzére. Így nem kell külön erofeszítést tennem arra, hogy azt számolgassam, hányszor mondtam már el.
– Értem. És mit érsz el vele? Mi az eredménye a mantrázásodnak?
– A Hare Kṛṣṇa mantra éneklésének sokrétu hatása van. Eloször is azt tapasztalod, hogy megnyugszik az elméd. Általában sok hatás ér bennünket a nap folyamán, és ezek bizony nem mind kellemes, kívánatos dolgok. Ha figyelmesen mondogatod ezt a mantrát, akkor könnyebben el tudod viselni a téged éro esetleges nehézségeket megértve, hogy ezek olyanok csak mint az idojárás: nem tudod oket befolyásolni.
– Ez igaz, de ezt én is el tudom érni, amikor meditálok. Tudod, hatha-yogával foglalkozom, és az om szótagon szoktam meditálni. Nekem így is lenyugszik az elmém, úgyhogy eddig ugyanaz a történet, csak te másik mantrát használsz.
– Valóban, de ez csak az elso, közvetlenül tapasztalható része a folyamatnak. Ha folytatod a Hare Kṛṣṇa mantra figyelmes éneklését, akkor közvetlen tapasztalatot szerzel Isten jelenlétérol.
– Várjunk csak, ez egy kicsit gyors volt nekem. Hogy jön be Isten a képbe?
– A Hare Kṛṣṇa mantra Isten neveibol áll: Hare, Kṛṣṇa és Rāma. Kṛṣṇa Istennek a legfobb neve, és azt jelenti, hogy mindenkit vonzó. A Rāma azt jelenti, hogy minden öröm forrása, a Hare pedig az Úr örömet adó energiáját jelenti. Ezért ha ezen a mantrán meditálsz, akkor lelki örömet fogsz tapasztalni, és emellett közvetlen tapasztalatod lesz Isten jelenlétérol.
– Ez egy kicsit meredek nekem. Hogyan tapasztalhatod meg bárkinek is a jelenlétét, ha csak a nevét mondogatod?
– Mondok egy egyszeru példát. Tegyük fel, hogy felhívod Anikót, a barátnodet.
– Ez jó ötlet, most jut eszembe, hogy …
– Várj egy kicsit, tedd el a mobilodat!
Mindjárt felhívhatod, csak hadd mondjam végig. Akkor legalább a gyakorlatban is megtapasztalhatod a hasonlat mondanivalóját.
– Oké, mondhatod, addig tényleg ráér.
– Köszi! Szóval amikor majd felhívod Anikót és beszélgettek, akkor igaz, hogy bizonyos értelemben találkozol vele, mégsem tudod ugyanazt az eredményt elérni ezzel a beszélgetéssel, mintha személyesen találkoznátok. Így van?
– Hát persze!
– Szóval nemcsak a neve mondogatása, de még egy telefonbeszélgetés sem adja meg azt a tapasztalatot, mintha személyesen összefutnátok. Viszont Istennel más a helyzet. Ha figyelmesen mondogatod a nevét, akkor az teljesen ugyanolyan, mintha személyesen találkoznátok: érzed a jelenlétét, és az elso tapasztalatod az, hogy megnyugszik az
elméd, valamint lelki boldogságot érzel. Ezt teszi Isten jelenléte, és ezt könnyedén megkaphatod pusztán a neveinek az éneklésével.
– Tényleg?
– Nézd, ha valóban kíváncsi vagy, akkor próbáld ki te is. Nem bonyolult, és csak pár percet vesz igénybe. Garantálom, hogy nem fogsz csalódni.
– Na, ennek örülök, végre valami használható infó. Holnap reggel beteszem a gyakorlataim közé. Akkor most csörgök, és aztán majd folyatjuk. Oké?
– Rendben, addig japázok egy kicsit.
Sācisuta daśa
A cikk megjelent a Vissza Istenhez Magazin 8. számában.