A spirituális élmény ugyanolyan tudatmódosult állapot, mint a drog, vagy a szex okozta mámor? Hol éli meg az ember a spirituális élményt az agyban, a szívben, vagy teljesen máshol? Az agy csupán egy kijelző? Létezik két egyforma spirituális élmény?
Nemrégiben megjelent nálunk egy írás, miszerint tudósok egy kísérlet alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a spirituális élmény olyan az agynak, mint a szex, meg a drog. Illetve azt állapították, meg, hogy bizonyos spirituálisnak mondott élmények hatására, a kísérleti alanyoknál, az agynak ugyanazon területe volt aktív, mint amikor szexuális örömben, vagy épp drog okozta mámorban van része az embernek. Adta magát a kérdés, vajon mi a véleményük, mi jut eszükbe erről a kutatásról a vallások tanítóinak. Mi megmutattuk nekik az említett cikket és megkérdeztük őket.
A konkrét kérdésünk így hangzott:
Mi a véleménye arról, hogy tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy a spirituális élmény olyan az agynak, mint a szex, vagy a drog? – írja Rába Géza az Isten tudja rovat szerkesztője a 24.hu oldalán
A spirituális élményekkel kapcsolatban a világ számos területén végeznek kutatásokat társadalomtudományi és természettudományi területeken. A lét végső kérdéseivel való foglalkozás jelen van mai modern társadalmunkban is ugyanúgy, mint miden előző korban. Lelkünk mélyéről fakad Istennel és az élet céljával való belső és külső kutatás igénye.
A Védák szerint mi lelkek, akik eljöttünk Krisnától igaziból itt is Őt keressük, de egy olyan módon, ami végül szomorúságot és „kiszáradást” okoz legbelül. Ha ebben az állapotban felismerjük Istent és az Ő irgalmába és jóakaratába vetjük teljes bizalmunkat, akkor megnyílik az út, hogy visszatérjünk Hozzá. Eközben az embernek saját őszintesége és Krisna kegyelmei által lelki megtapasztalásokban van része. Ezek csodálatos, a szívet meglágyító és felemelő érzések, gondolatok együtt, ahogy Isten egyre jobban felemeli a lelket és kinyilvánítja Magát. Ez jelenti a valódi lelki életet, ami a lélek „igazi élete”, ébrenléte.
Az alkalmi majd egyre fokozódó lelki megtapasztalások végtelen boldogságot jelentenek a hívő ember számára és így egyre jobban Isten felé fordul, elveszíti érdeklődését a világi elfoglaltságok iránt és mindent Krisnával összhangban szeretne tenni. Ez a boldogság teljességgel leírhatatlan mélységét tekintve ugyanakkor testünkre is kihatással van: boldogságérzés, beleborzongás, sírás és más hasonló tüneteket tapasztal a hívő.
A védikus ismeretelmélet szerint három módon jutunk ismeretekhez: 1. érzékszervi felfogás, 2. elvont következtetés és 3. lelki megtapasztalás (kinyilatkoztatás). Az agy vizsgálata egy bizonyos módszerrel érdekes információkat és ismereteket adhat.
Tornóczky Gusztáv József
vaisnava (Krisna-hívő) oktató, jógaoktató