A Kuṇḍalinī (szó szerinti fordításban “A Feltekeredett”) arra az elsődleges energiára (śaktira) vonatkozik, mely az ember finomfizikai testében leggyakrabban alvó állapotban nyugszik a gerinc tövénél.
Ezt az energiát nem tekinthetjük tisztán spirituálisnak, ugyanis az élőlényben csak a lélek (ātman) és annak ragyogása, a tudat (cittā) tekintheők teljesen spirituálisnak. Ezek közül a cittāt látszólag beszennyezik az anyagi energia különböző megnyilvánulásai és hatásai. Ugyanakkor a Kuṇḍalinīt nem tekinthetjük igazán anyagi elemekből állónak sem, mivel az anyagi elemek (a durva fizikai elemek, mint a föld, tűz, víz, levegő; a finomfizikai elemek, mint az elme, intelligencia és egó, valamint a kettő közötti köztes állapotot képviselő éter (ākāśa) és a dominánsan abból álló életerő (prāna)), folyamatosan változnak, átalakulnak és részt vesznek az élőlény anyagi létezésében. Ezen felül az anyagi elemek nem rendelkeznek önálló tudatossággal, míg a Kuṇḍalinīt személyként, Istennőként tisztelik, mely a maga akarata és belátása szerint cselekszik a gyakorlókban.
A Kuṇḍalinīt leginkább a prāna különleges fajtájának, egy pszichikus őserőnek tekinthetjük, mely a spirituális megvilágosodás vagy felszabadulás, illetve a misztikus képességek (siddhik) kifejlesztésében segíti a gyakorlót. A Kuṇḍalinī-kígyót sokan azonosítják az Ādi–Śaktival, vagyis Pārvatīval, Śiva női energiájával, mely a teremtés Ősanyja, forrása, és finom, differenciálatlan formájában (prakṛti) képes eljuttatni a gyakorlót a felszabadulás kapujáig.
A Kuṇḍalinī a leírások szerint a mūlādhāra csakrában, vagy a mūla bandhában, egyes források szerint a kāṇḍában helyezkedik el. A mūlādhāra csakra helyzete a farokcsont legvégével és a gāt közepével egyezik meg. A mūla bandha a leírások szerint némileg följebb, a svādhiṣṭhāna (második) cakra magasságában helyezkedik el a gát fölött (a férfiaknál a prosztata, a nőknél a méhnyak pozíciójával azonosítható). A kāṇḍát a legtöbbször egy fényes tojás vagy gömb formájában írják le, és ez az a része a lágy szöveteknek, mely a halottégetés után is megmarad. A kāṇḍa pozíciója az alhas, vagy medence közepén, a köldök alatt, majdnem a mūla bandha imént felsorolt helyzetével azonosan helyezkedik el. Ebben a tojásban fekszik összetekeredve a Kuṇḍalinī, melyet egy három és félszer körbetekeredő, szendergő nőstény kígyóként szoktak ábrázolni.
A jóga vagy egyéb spirituális folyamatok célja vagy eredménye a Kuṇḍalinī felébresztése és végigvezetése a központi energiavezetéken (Suṣumṇān) és a hozzá kapcsolódó hét cakrán. Amikor a Kuṇḍalinī felébred és átszúrja az egyes energiaközpontokat, az meghatározott pszichikus erőket, jellembeli és személyiségbeli változásokat idéz elő a gyakorlóban, valamint megsemmisülnek a granthik (csomók), melyek a hamis azonosság különböző szintjeit jelképezik. A végső cél a Kuṇḍalinī felemelése a Sahasrarába (a korona-központba) és ott tartása a meditáció során, valamint a test elhagyásának pillanatában. Ekkor a Kuṇḍalinī, mint egy rakéta, a magasabb spirituális állapotok vagy létszférák felé repíti a jógi lelkét.
A legtöbb spirituális és jógarendszerben a Kuṇḍalinī felébresztésére a korábban említett technikákat, vagy ezek kombinációit alkalmazzák: āsanák, kriyak, bandhák, prāṇāyama, meditáció, ima és mantrák ismétlése. Fizikai szempontból a Kuṇḍalinī felébredése és felemelkedése a gerinc vonala mentén végigáramló hőérzet vagy elektromos áramlat érzeteivel járhat. A Kuṇḍalinī nem feltétlenül marad ébren, vagy annak a cakrának a szintjén, ahová a jóginak sikerült felvezetnie. Ugyanúgy, mint a samādhi gyakorlása esetében, az első sikeres próbálkozások után a Kuṇḍalinī visszatér szunnyadó állapotában, és csak az elmélyült meditáció során ébred ismét fel. Az általa előidézett változások azonban maradandóak, legalábbis erre az inkarnációnkra tartósan kihatnak.
A samādhi magas fokát gyakorló jógi képes csak arra, hogy folyamatosan éber állapotban és az agja-sahasrara cakra közötti területen tartsa a Kuṇḍalinī, ez azonban folyamatosan megváltozott tudatállapotot eredményez.
Szerző: Gaurāṅga Dāsa
Forrás: www.hotashtanga.com