Az Úr Balarāma Kṛṣṇa bátyja. Megjelenését, Balarāma Pūrṇi
māt, vagy Balarāma Jayantīt szintén fontos és kedvező ünnepként tartjuk számon, mint ahogy Kṛṣṇáét is.
Az Úr Balarāma a Dvāpara-yugában jelent meg, Rohiṇī és Vasudeva gyermekeként. A védikus naptár szerint Balarāma Pūrṇimā a Śravaṇa (augusztus) hónap 15. teliholdas napjára esik. Balarāma fehér színű bőre azonban milliószor túlragyogja a telihold sugarait.
Az Úr Balarāma Kṛṣṇa elsődleges kiterjedése, a sat, vagy sandhinī-śakti megtestesülése, ami az Úr Kṛṣṇa létenergiája. Az Ő kiterjedése az ezerfejű Ananta Śeṣa, aki semmi mást nem ismer, csakis az Úr szolgálatát. Ő az, aki fekhelyként szolgál az Úr testének. Saṅkarṣaṇa formájában, Vāsudeva elsődleges kiterjedéseként az Úr Balarāma az, aki fenntartja a bolygókat.
A rasák, azaz a különféle transzcendentális kapcsolatok ízeinek megtestesülése Ő, hiszen a különböző korokban és formáiban számtalan különféle kapcsolatot élvez a Legfelsőbb Úrral.
- Az Úr Balarāma Kṛṣṇa kedvtelései során eszközökként terjeszti ki magát, amelyek által śānta-rasában, azaz semleges hangulatban szolgálja Urát.
- Lakṣmaṇaként, az Úr Rāmacandra fivéreként dāsya-rasában, azaz testvéri hangulatban szolgálta Őt különféle módon.
- Balarāma és Nityānanda formájában a sākhya és a vātsalya-rasában szolgálja Kṛṣṇát, hiszen idősebb testvérként jelenik meg, ami szülői magatartást is hordoz magában, hiszen meg kell védelmeznie és gondoskodnia kell fiatalabb testvéréről.
- A mādhurya-rasát Anaṅga Mañjarīként, azaz Śrīmati Rādhārāṇī húgaként élvezi, hiszen több gondos elrendezést is tesz annak érdekében, hogy nővére és Śrī Kṛṣṇa minél jobban élvezhessék egymás társaságát.
Ő az ādi-guru, azaz a legfelsőbb lelki tanítómester, aki vezeti a bhaktát az odaadás útján, hogy végül visszatérhessen haza, a lelki világba, eredeti otthonába. Balarāma az, aki megadja a szükséges erőt (bala) ahhoz, hogy az önmegvalósítás útján felmerülő akadályokat le tudjuk küzdeni. Az Ő kegye által kaphatjuk meg a Legfelsőbb Úr, Śrī Kṛṣṇa kegyét is. Kezében egy ekét hordoz, ami azt is szimbolizálja, hogy Ő az, aki megműveli a bhakták szívének talaját, hogy az termékennyé és alkalmassá válhasson arra, hogy a Bhakti növénye kisarjadjon és növekedjen benne. A bhakták ezért Balarāma Pūrṇimā alkalmával délig böjtöt tartanak, hogy megkaphassák az Úr Balarāma áldását, a lelki erőt, ami a lelki élet gyakorlásához szükséges.
A Caitanya-līlāban az Úr Balarāma az Úr Nityānanda formájában jelenik meg, és még a legelesettebb megkötött lelkeket is a kegyében részesíti. Az Úr Caitanya még Vyāsa-pūjā ceremóniát is felajánlott a részére, mivel nem különbözik az Úr Balarāmától, aki az eredeti guru.