Hogyan éljük meg a bhaktit a házasságunkban? Három hasznos tanács

Admin Életmód, Filozófia, Hírek

Karana és én 2002. január 5-én házasodtunk össze. Azóta rengeteg értékes tanácsot kaptam, amelyek különböző időpontokban segítettek a házasságomban. Az ajánlások közül három állta ki az idő próbáját és bizonyult különösen hasznosnak. Szeretném megosztani veletek ezeket, valamint néhány felismerést, amelyet belőlük nyertem.

 

  1. „Mindig bocsássatok meg egymásnak”

   Röviddel az esküvő után a feleségemmel meglátogattuk a nagymamámat, aki akkor nyolcvankét esztendős volt, és több mint ötven éve volt házas. A nagypapám körülbelül tíz évvel korábban hunyt el. Egy este a beszélgetésünk során felidézte néhány élményét a házasságukkal kapcsolatban. Elmesélte, hogy a nagyapám elve az volt, hogy a nézeteltéréseket mindig még aznap meg kell oldani. „Ne térjünk nyugovóra haragban – mondogatta –, mindig bocsássunk meg egymásnak”. Ha úgy alszunk el, hogy nem rendeztük a vitát, az ellentét eltemetődik, a problémák felhalmozódnak és ellenséges hangulatot teremtenek. Mindig bocsássatok meg egymásnak. Senki sem tökéletes – bocsássátok meg másoknak a hibáikat, bocsássatok meg magatoknak, és lépjetek tovább.

   Śrīla Rūpa Goswāmī Kṛṣṇa hatvannégy tulajdonságát írja le Bhakti-rasāmta-sindhu (Az odaadás nektárja) című művében. A 25. tulajdonság a „megbocsátás”. Śrīla Prabhupāda így ír: „Azt, aki elviseli ellenfele minden sértését, megbocsátónak nevezik.” (Az odaadás nektárja, 21. fejezet). A megbocsátáshoz tolerancia is szükséges. Śrī Caitanya Mahaprabhu a Śrī Śikṣāstaka harmadik versében arra tanít minket, hogy fejlesztenünk kell a tolerancia erényét.

   A házastársunkkal való értelmes kapcsolat ápolása lehetőséget adhat a számunkra ennek a tulajdonságnak a fejlesztésére. Mivel a házastársunkkal minden nap szoros kapcsolatban állunk, elkerülhetetlenül előadódnak olyan helyzetek, amikor nem értünk egyet, vagy nem viszonyulunk egymáshoz ideális módon.

   Ha felismerjük a saját hiányosságainkat, és hogy azok milyen hatással vannak a kommunikációs képességünkre, akkor felelősséget tudunk vállalni önmagunk előtt azokért a reakciókért is, amelyeket másokból kiváltunk. Más szavakkal, a házastársunk viselkedése gyakran azt tükrözi, ahogyan mi viselkedünk vele. Ha látjuk, hogy a saját hiányosságaink mennyiben járulnak hozzá a nézeteltéréshez, akkor könnyebben kimondjuk azt a bizonyos nehéz szót, amelyet a hamis egónk gyakran olyan nehezen tud kimondani. „Sajnálom, hogy nem hallgattalak meg rendesen”, „Sajnálom, hogy ez a helyzet ennyire megzavarta a kapcsolatunkat”, „Sajnálom, hogy így érzel. Szükségem van segítségre, hogy megértsem, mit tehetek, hogy ez megváltozzon”, „Sajnálom, hogy idáig jutottunk. Mit tehetünk, hogy megváltozzon a helyzet?”. Ez néhány példa arra, hogyan használhatjuk a bocsánatkérést egy probléma megoldásához.

   A Śrīmad Bhāgavatam Kilencedik éneke tizenötödik fejezetének negyvenedik verse elmagyarázza, hogy Kṛṣṇa mennyire örül a megbocsátás gyakorlásának:

„A brāhmaṇának az a kötelessége, hogy rendelkezzen a megbocsátás tulajdonságával, amely oly ragyogó, akár a nap. Az Istenség Legfelsőbb Személyisége, Hari, elégedett azokkal, akik megbocsátóak.”

   Amint lehetőséget látunk a megbocsátás gyakorlására, meg kell azt tennünk. Kṛṣṇa a szívünkön keresztül segít nekünk felismerni, hogyan járulunk hozzá a problémához. Őszinteségre van szükség ahhoz, hogy elismerjük és meghalljuk ezt az igazságot az adott pillanatban. Tolerálnunk kell a hamis egónkat, bátornak kell lennünk, és értelmesen kell használnunk a „sajnálom” szót. Ha megteremtjük életünkben a megbocsátás kultúráját, Kṛṣṇa elégedett lesz, és a házastársi kapcsolatunk virágzani fog.

 

  1. „Legyetek a legjobb barátok”

   Az eljegyzésünk idején a feleségemnek és nekem volt alkalmunk találkozni guru-maharājánkkal, aki rámutatott, hogy a legjobb barátoknak kell lennünk. A legjobb barátok szívből a legjobbat kívánják egymásnak. A legjobbat akarják a másiknak, és ott vannak egymás mellett, hogy támogassák egymást a végső cél elérésében, a Kṛṣṇának végzett kedvező odaadó szolgálatban. A spirituális kapcsolat a Kṛṣṇa-tudat filozófiájának ismeretén alapul. Ennek a megértésnek a lényege, hogy tudjuk, hogy örök lelkek vagyunk, az Istenség Legfelsőbb Személyiségének szerves részei, és hogy az élet célja a Kṛṣṇa-prema (a Kṛṣṇa iránti szeretet).

   Śrīla Prabhupāda így ír Az odaadás nektárjában: „Ezt a Bhagavad-gītāban maga az Úr is megerősíti: »Engem csakis az osztatlan odaadó szolgálat révén lehet igazán megérteni.”« Amikor az Úr tanítani kezdi Arjunát a Gītā tudományára, így szól hozzá: „»Mivel a bhaktám vagy, feltárom előtted ezeket a titkokat«” A védikus tudás végső soron azt jelenti, hogy megértjük a Legfelsőbb Urat, az odaadó szolgálat pedig az az út, amelyet követve beléphetünk a birodalmába. Ezzel minden hiteles szentírás egyetért.  (14. fejezet, „Az odaadáshoz szükséges tulajdonságok”)

   Ha a házastársunkra Kṛṣṇa szolgájaként tekintünk, és megértjük, hogy életük célja Kṛṣṇa megörvendeztetése, és nem egy Istentől elkülönült személynek látjuk, akinek célja a saját szükségletei kielégítése, akkor ez egy lényeges lelki megértés gyakorlati megvalósítása. A feleségem vagy a férjem Kṛṣṇa örök szolgája, aki megpróbálja újraéleszteni elveszett kapcsolatát Vele. Ez a filozófiai megértés a gyakorlatban is alkalmazható a házasságban. Megkérdezhetjük magunktól: hogyan támogathatom és ösztönözhetem partnerem odaadó hangulatát és szolgálatát? Mit tehetek, hogy támogassam a sādhanáját és szolgálatát? Fontos, hogy megbeszéljük egymás spirituális igényeit és törekvéseit, és támogassuk egymást azok megvalósításában.

   Az otthonunkban és annak környékén végzett közvetlen odaadó tevékenységeken kívül az is fontos, hogy a párok támogassák egymást. Időt szánni egymás meghallgatására, a tapasztalatok megosztására és minél többet együtt lenni – ezek mind fontos elemei egy értelmes barátság ápolásának. Azok a párok, akik más prioritások miatt feláldozzák az együtt töltött időt – legyenek azok odaadó tevékenységek vagy mások –, lassanként valószínűleg eltávolodnak egymástól, ami aztán mindenféle problémához vezethet. A kapcsolatok fenntartása időt és erőfeszítést igényel, és a házastársunkkal való értelmes, Kṛṣṇa-tudatos kapcsolat ápolása szolgálat. Ha időt fektetünk a kapcsolatunkba, azzal közvetlenül hozzájárulunk a Kṛṣṇa-tudatos közösség stabilitásának megteremtéséhez és fenntartásához is. Ellenkező esetben a házasságukban nem elégedett férfiak és nők valószínűleg a házasságon kívül próbálják majd kielégíteni a szükségleteiket, ami sok zavart és boldogtalanságot okoz a társadalomban. A Kṛṣṇa-tudatú mozgalom fenntartása, terjeszkedése és fejlődése nagyban függ a családosoktól, akik mint társadalmi csoportot a mozgalmunk legnagyobb részét alkotják. Ostobaság lenne, ha egy családos feláldozná a partnerével való kapcsolatának minőségét az odaadó szolgálat nevében.

 

  1. „Légy kedves”

   Két kis szó, amely sok jelentést hordoz: „Légy kedves”. 2013-ban, amikor Māyāpurban jártam, szerencsém volt egy vendégházban megszállni, ahol Őkegyelme Kripamoya Prabhu (ACBSP) volt a szomszédom. Egy rövid folyosói beszélgetés során említette, hogy a gṛhasta āśramában való boldogulás alapvetően a kedvességre vezethető vissza.

   A śāstrában számos utasítást találunk más élőlények iránti kedvesség ápolásáról. Śrīla Prabhupāda gyakran idézett egy mondatot Śrīla Raghunātha dāsa Goswāmī Vilāpa-kusumāñjali című művének 6. verséből, amely leírja a bhakták jellemzőit.

 

Para-duḥkha-duḥkhī kṛpāmbudhir yaḥ

„A vaiṣṇava nagyon kedves és irgalmas, mert együttérez másokkal.

(Előadás a Bhg. 2.15 verséről — Hyderabad, 1972. november 21.)

A bhakták (sādhuk) tulajdonságait leírva a Śrīmad Bhāgavatam 3.25.21 így fogalmaz:

„Egy sādhura az jellemző, hogy türelmes, kegyes és barátságos minden élőlénnyel szemben. Nincsenek ellenségei, békés, engedelmeskedik a szentírásoknak, s minden tulajdonsága fenséges.”

   A fent leírt tulajdonságok elérendő célt jelentenek a gyakorlóknak. Kṛṣṇa lehetőséget biztosít arra, hogy a családtagjainkkal való kapcsolataink ápolásával fejlesszük ezeket a tulajdonságokat. Férjünk vagy feleségünk valószínűleg az Úrnak az a bhaktája, akivel a legtöbb időt töltjük, és ezért az a személy, aki bárki másnál jobban ismeri erősségeinket és gyengeségeinket. Egymás támogatása a lelki életben azt jelenti, hogy szükség esetén segítséget, bátorítást és útmutatást nyújtunk egymásnak. Ehhez tolerancia szükséges, fel kell áldoznunk időnket, energiánkat és vágyainkat, hogy ott lehessünk a házastársunk és gyermekeink mellett. Alacsonyabb rendű természetünket, amely gyakran arra késztet minket, hogy irányítókká és élvezőkké váljunk, tolerálnunk kell, hogy a magasabb cél érdekében cselekedjünk, vagyis hogy örömet szerezzünk Kṛṣṇa bhaktáinak – kezdve azokkal, akikkel együtt élünk. Ha tévesen azt gondoljuk, hogy házastársunk létezésének célja a mi saját kielégülésünk, akkor biztosan frusztráltak leszünk. A frusztrációból pedig harag fakad. Feladva ezt a fajta hamis mentalitást, meg kell tanulnunk azt, hogy minden élőlény Kṛṣṇa szerves része, és partnerünkhöz inkább a szolgájukként, mint urukként kell viszonyulnunk. Valaki azt gondolhatja, hogy az ilyen szolgáló mentalitás csak a fejlett bhakták felé irányulhat, és hogy a házastársa kezdő bhakta, és nem érdemli meg az ilyen szolgálatot.  Ám ez a fajta mentalitás nem túl kedves Kṛṣṇának, aki minden parányi részét szereti. Egymás támogatása magában foglalja mind a lelki, mind az anyagi szükségletek kielégítését, Kṛṣṇa szolgálatának kedvező módon. A bhakták anyagi szükségleteinek kielégítése úgy, hogy az kedvező legyen a lelki életük fejlődésének, a gṛhasta-āśrama szolgálatának alapvető és fontos része. A tág látókör (amely abból fakad, hogy mindent Kṛṣṇához viszonyítva látunk) illetve a hosszú távú látásmód (a tiszta odaadó szolgálat céljának szem előtt tartása) folyamatos ápolására van szükség annak érdekében, hogy életteli kapcsolatot tudjunk fenntartani a Kṛṣṇa-tudatban – ezt a folyamatos ápolást pedig a bhaktákkal való rendszeres társulás és Śrīla Prabhupāda könyveinek olvasása ösztönzi.

 

Dharma-setu Dāsa