Hogyan függ össze a tehénvédelem és a boldogság

Admin Filozófia, Hírek

Mi az igazi út a boldogsághoz az egész világ számára? Ő Isteni Kegyelme A.C. Bhaktivedanta Svamī Prabhupāda, a Krisna-tudatú Hívők Nemzetközi Közösségének alapítója szerint az emberiség boldogsága közvetlen kapcsolatban áll a tehenek boldogságával.

Ezek az egyszerű, szelíd teremtmények mindössze füvet esznek, mégis rendkívül tápláló tejet termelnek. A tehén, főleg, ha szeretetben tartják, több tejet ad, mint amennyit a borja meg tud inni, emiatt az ősi indiai kultúrában a tehenet anyaként tisztelik, akik kisgyermekkorunk óta tejjel lát el minket. Még a tehéntrágya és a tehénvizelet is felhasználható, többek között mezőgazdasági és ájurvédikus gyógyászati célokra. India szentjeitől azt is megtudjuk, hogy magának Istennek, Kṛṣṇának is rendkívül kedves a tehén.

 

Tehénvédelem a gyakorlatban

Krisna-völgyben az az egyik küldetésünk, hogy megmutassuk, milyen lelki és anyagi előnyökkel jár a tehenek védelme és gondozása, amit mindenki meg is tekinthet, aki odalátogat. Tehénvédelmi központunkban bárki, vallási meggyőződéstől függetlenül megtapasztalhatja azt a békét és elégedettséget, amely a tehenek személyes gondozásából fakad.

Kṛṣṇa és a tehenek

Kṛṣṇa szereti a teheneket, ezért nagyon imponál Neki, ha védelmezzük őket. Az Úr Kṛṣṇa egy neve az, hogy Govinda, aki örömet ad a teheneknek, és Ő a tehenek védelmezője is, jelezve ezzel, hogy az emberi jólét a tehenek védelmétől is függ. A tehén a védikus irodalom szerint az emberiség egyik anyja, hiszen tejet ad nekünk, mely táplálja az elménket és a testünket. A bikát a Védák az egyik apánkként jelenítik meg, hiszen fontos munkát végez a társadalmi struktúrában: ő termeli a gabonát és más ehető dolgokat a szántóföldön, emellett részt vesz az áruszállításban is.

Az emberiség kézzelfogható és tartós jóléte a tehenek és bikák jámbor és könyörületes tartásából származik. Kṛṣṇa és bensőséges bhaktáinak a kedvtelései egy olyan kultúrát ábrázolnak, mely a tehenek és bikák boldogságán és védelmén alapul.

 

 

A három emberi kötelesség

A védikus irodalom három kötelességet ír elő az embereknek a tehenek és bikák tekintetében:

  • A tehén szolgálata (go-seva)

Az embernek ugyanazzal a hozzáállással kell szolgálnia a tehenet, ahogyan az Istenség Legfelsőbb Személyisége, az Úr Śrī Kṛṣṇa szolgálja a teheneket Vṛndávanában. A Śrīmad-Bhāgavatam részletesen leírja, hogyan hajtja ki az Úr Kṛṣṇa minden reggel a teheneket és a borjakat a Govardhana-hegy legelőire.

  • A tehén imádata (go-pūjā)

Minden félisten és félistennő a tehén testében lakozik, ezért a tehén testét szentnek tekintjük. Mivel Kṛṣṇa, az Istenség Legfelsőbb Személyisége nagyobb jelentőséget tulajdonított a tehenek imádatának, mint Indra, a félistenek királya imádatának, ezért Indiában vaiṣṇavák milliói imádják tehénanyát a Govardhana-pūjā ünnepén.

  • A tehén védelme (go-rakṣya)

A tehenet anyának, a bikát pedig apának kell tekinteni, akik tiszteletet és szeretetet érdemelnek. Krisna-völgy lakói legjobb tudásuk és képességük szerint igyekeznek szolgálni, imádni és védeni a teheneket és a bikákat, és eltökélt szándékuk, hogy az ott élő teheneket a lehető legjobban gondozzák és megbecsüljék. A Krisna-völgyi tehenek, bikák és ökrök a közösség szerves részét képezik.