Az anyagi és a lelki oktatás különbsége

Admin Filozófia

A. C. Bhaktivedanta Szvámí Prabhupáda, a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola névadója a lelki oktatás tökéletesítésére buzdította tanítványait, követőit. Az oktatás valódi tudománya „Az emberi életformában életre kelthetjük Istenhez fűződő örök kapcsolatunkat, s az oktatás célja is ez kell hogy legyen. Valójában ez az élet és az oktatás tökéletessége.” Sríla Prabhupáda Sríla Prabhupáda kiemelkedő fontosságot tulajdonított az oktatásnak az Isten-tudatos, védikus kultúra és civilizáció elterjesztésében és fennmaradásában. Könyveiben, előadásaiban, tanítványaival folytatott levelezésében számtalanszor kifejtette, miért hiábavaló a modern, materialista oktatás. Prabhupáda azonban nemcsak bírált, hanem alternatívát is kínált: a lelki kultúra oktatását, olyan oktató- és kutatóintézetek működtetését javasolta, amelyek tudományos alapokon magyarázzák …

A Krisna-tudat gyakorlásáról

Admin Filozófia

A védikus tanítások nem csupán egy tetszetős filozófiát hirdetnek, hanem praktikus tudást és tapasztalatot adnak gyakorlóinak. A lélekről és Istenről szóló bölcsességet egy teljes, gyakorlatias

A Krisna-hívők főbb ünnepei, fesztiváljai

Admin Filozófia

Főbb ünnepeink Egyházunk ünnepei Krisna, és az Ő különböző formái, valamint hívei evilági megjelenéséhez és cselekedeteihez kötődnek. A legjelentősebb eseményeket Budapesten vagy Somogyvámoson közösen ünnepeljük, énekléssel, előadások hallgatásával, illetve böjtöléssel (és a végén persze lakomával). Gaura Purnimá Ez a fontos Gaudíya-vaisnava ünnep Srí Csaitanja Maháprabhu megjelenésének napja. Ezen a napon Srí Csaitanja szülőhelyén, a nyugat-bengáli Srídháma Májápurban nagy ünnepséget tartanak, amelyre körülbelül negyedmillió ember látogat el. Ezt az ünnepet a Gaudíya-vaisnavák világszerte megünneplik. Ráma-navamí Visnu hónap, növekvő holdciklusa 9. napján ünnepeljük a Ráma-navamít, az Úr Sri Rámacsandra megjelenése napját. Az Úr Ráma megjelenésének évfordulója nagyon népszerű Indiában, ahol sok ember …

Egzotikus indiai-magyar esküvő a Krisna-völgyi búcsúban

Admin Család, Médiatár, Videótár Leave a Comment

A Szombat reggel egy indiai esküvő Európában egzotikusnak számító részleteiről számolt be. Optimista elképzelések szerint az életben mindenki egyszer házasodik. Ezért a lakodalom olyan kell legyen, mint a mesében, amire mindenki úgy emlékezik, mint élete legszebb napjára. És igaz a világ minden pontján függetlenül nemzetektől és vallásoktól. Persze a ceremóniát már a kultúra határozza meg – a Kossuth Rádió Szombat reggel című műsorában egy júliusban megtartott különleges indiai-magyar esküvőről számoltak be. Folytatás www.hirado.hu oldalán.  

Ki következik Sríla Prabhupáda után a tanítványi láncolatban?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

Az ISKCON-t Sríla Prabhupáda alapította, ám még életében létrehozta a GBC-t (Governing Body Commission, Vezető Testület), amely a mozgalom legfelsőbb adminisztratív, majd Sríla Prabhupáda halála után filozófiai és lelki autoritása is lett. A Krisna-tudat mozgalmának minden tagja elfogadja e testület irányítását. Sríla Prabhupáda halála után több tanítványa is avató lelki tanítómesterré vált, így most ők a tanítványi láncolat következő képviselői. Jelenleg tehát nem egy személy irányítja az ISKCON-t, hanem a GBC testülete, a lelki tanítómestereket pedig szintén ez az intézmény jelöli ki, illetve fogadja el.

Miért fontos Sríla Prabhupáda a világ számára?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

Sríla Prabhupáda volt az, aki elhozta a nyugati világba az Úr Csaitanja tanításait. Lefordította angol nyelvre a Krisna-tudat legfontosabb szentírásait, a Bhagavad-gítát, a Srímad Bhágavatamot, a Csaitanja-caritámritát és Az odaadás nektárját, így az egész világ számára hozzáférhetővé tette a védikus tudást, amely az emberi élet végső célját hordozza. Létrehozta az ISKCON-t, amely az öt világrészen már az ő életében több mint száz központtal, éttermekkel és farmokkal rendelkezett. Ezzel mindenki számára lehetőséget adott az odaadó szolgálat megismerésére és gyakorlására, illetve arra, hogy ennek követésével élete végén bárki visszatérhessen Istenhez.

Kik voltak az Úr Csaitanja legfontosabb követői?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

Az Úr Csaitanja legfontosabb követői: a hat Gószvámí, név szerint: Rúpa (1489–1564), Szanátana (1488–1558), Raghunátha Bhatta (1505–1579), Dzsíva (1513–1598) Gopála Bhatta (1503–1578) és Raghunátha Dásza (1495–1571). Ők foglalták írásba és részletezték az utókor számára az Úr Csaitanja tanításait. Folytatták a Krisna-tudat vallásának terjesztését Indiában, és ráirányították a figyelmet a szent helyek (Vrindávana, Navadvípa, Dzsagannátha Puri) jelentőségére.

Ki volt Srí Csaitanja Maháprabhu?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

Srí Csaitanja Maháprabhu Krisna (Isten) legutóbbi földi alászállása a jelenlegi világkorszakban, a Kali-yugában. Csaitanja 1486-ban jelent meg Navadvípában, Nyugat-Bengálban. Ő terjesztette el széles körben Indiában a Krisna-tudat filozófiáját és gyakorlatát. Ő kezdte el a Haré Krisna-mantra – Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré – nyilvános éneklését. A védikus irodalom tökéletes értelmezését tanította, és megjövendölte, hogy Krisna szent neveinek éneklése az egész világon el fog terjedni.

Kik az ácsárják?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

Az ácsárják egy tanítványi láncolat azon fő lelki tanítómesterei, akik fontos és meghatározó szerepet játszanak az adott tanítás fennmaradásában, újraélesztésében, időszerű alkalmazásában. A Brahmá-sampradáya tanítómesteri láncolatának egymást követő tagjai az alábbi lelki tanítók: 1. Kṛṣṇa 2. Brahmā 3. Nārada 4. Vjásza 5. Mādhva (Nitjánanda, Advaita) 6. Padmanābha 7. Nrihari 8. Mādhava (Szvarúpa, Szanátana) 9. Aksobhja 10. Dzsajatírtha 11. Gjánasindhu 12. Dajánidhi 13. Vidjánidhi 14. Rádzsendra 15. Dzsajadharma 16. Puruṣottama 17. Brahmanja Tīrtha 18. Vjásza Tīrtha 19. Lakṣmīpati 20. Mādhavendra Purī 21. īśvara Purī, 22. Śrī Csaitanja 23. Rūpa, 24. Raghunātha, Dzsíva 25. Kṛṣṇadásza 26. Naroṭṭama 27. Viśvanātha 28. (Baladéva), Dzsagannátha …

Mit jelent a „tanítványi láncolat”?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

A tanítványi láncolat (guru-parampará) egy olyan láncolatot jelent, amely gurukból és tanítványokból áll. Ez utóbbiak idővel szintén guruvá válnak, és továbbadják a tanítást. Minden hiteles tanítványi láncolat Krisnától ered, és minden szintjén több ágra osztódhat, hiszen egy gurunak általában több tanítványa is van.

Lehet-e többféleképpen értelmezni a szentírásokat?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

Maga a védikus tudás tökéletes, de mivel nem minden befogadója az, előfordul, hogy egyesek elferdítve, a saját elméjükben lévő szennyeződéseknek megfelelően értelmezik. Ha valaki nem a megfelelő forrásból és folyamat által kapja meg a védikus tudást, akkor nem fogja helyesen megérteni, és egyéni, tökéletlen értelmezését fogja előtérbe helyezni. A védikus írások filozófiája egységes, így csupán egyféle helyes magyarázata létezik. Ám ez csak akkor válik nyilvánvalóvá és egyértelművé, ha ezt a tudást megfelelő módon – egy hiteles tanítványi láncolaton keresztül – sajátítja el valaki.

Hogyan érthető meg tökéletesen a Védák üzenete?

Admin Kérdések és válaszok Leave a Comment

A hinduizmus a tudásszerzés egyetlen hiteles forrásának az isteni kinyilatkoztatást tekinti. A más módszerekkel, empirikus úton vagy következtetéssel szerzett információk általában tökéletlenek, mivel az ember négyféle hiányossággal rendelkezik: (1) az érzékei tökéletlenek; (2) illúzióban van; (3) gyakran téved; (4) hajlamos arra, hogy becsapjon másokat. A Védák transzcendentálisak, ezért mentesek ettől a négyféle hibától. Ha a védikus tudást a hiteles tanítványi láncolat egyik tagjától kapja meg valaki, és nem változtat rajta, akkor az ő tudása is tökéletes lesz.